Zoals altijd, onder voorbehoud want de jaarranglijst 2025 resultaten worden pas definitief vastgesteld tijdens de A.L.V. dit voorjaar. Maar de ranglijstklassementen zijn natuurlijk al wel bekend.
Na zeven maal achtereen winst door dezelfde oude man, was het tijd voor vernieuwing: met als glorieus winnaar Bart van den Hondel. De helft van de levensjaren van die vorige winnaar. De JVDH; de Jonge Van Den Hondel. Vroeger bekend als ‘zoon van de OVDH’. Vanaf nu is dat omgekeerd. Want Bart zijn hele jaar eerste jaar in de Olympiajol is niet anders dan overtuigend te bestempelen. Europees Kampioen, Nederlands Kampioen, winst op Reeuwijk, Kralingen en de Finale. Tsja. Dat is een memorabel debuut.
Daarover meer. Eerst het overzicht en wat toelichting bij de belangrijkste conclusies over het afgelopen regatta seizoen. Een zeiljaar met wederom heel veel zeilplezier, in Nederland en daarbuiten, voor heel veel stuurmensen al of niet reizende met hun partners.
Maar ook een jaar wat in het teken staat van het gedoe rond de MKII van Eijk boten en vooral het, buiten Nederland gelegen, onvermogen om de klasse op goede en snelle wijze weer in rustig vaarwater te brengen. Een waar dieptepunt die de gesprekken naast de wedstrijdbaan beheerst hebben. We gaan er hier verder niet op in maar het kan niet ongenoemd blijven.
Dank
Maar voorafgaand, gaat er wederom een groot applaus naar onze Meester Cijferaar Paul Rouffaer: de man die ieder ranglijstweekend trouw zijn uurtjes maakt! En dat ondanks zijn drukke werkzaamheden. Hij kan niet voldoende worden bedankt! Klasse: de Olympiajol gemeenschap heeft mannen op voor en achtergrond die allemaal even belangrijk zijn. Deze trouwe inzet hoort daar zeer zeker bij.
Dan de startvelden….
We weten het allemaal: de startvelden in Nederland zijn minder druk geworden. Post COVID staan de eenmansklassen er beter voor dan bemanningsboten. Maar de opkomst van Finnjol en de Solo heeft onze status als grootste eenmansbootklasse onder druk gezet. Voor de Corona tijden waren startvelden van gemiddeld 36 normaal. Maar die aantallen daalden de laatste jaren gestaag. Was een gemiddelde Ranglijst startveld in 2024 29,2 boten, nu, in 2025, is dat weer het geval! Dat is dus nu stabiel te noemen en nog best goed! Zeker in vergelijking met bijna alle andere klassen op het Nederlandse wedstrijdwater. Maar we waren natuurlijk beter gewend.
Het aantal boten dat in dit jaar aan de start is gekomen is al langer stabiel en het waren er 116. Een mooi aantal maar dit is wel inclusief de buitenlandse boten die aan Nederlandse wedstrijden als het ONK hebben deelgenomen. Neem je die eruit dan blijven er 93 Nederlanders over die aan één of meer ranglijstwedstrijden hebben meegedaan. Dat is zelfs tien meer dan in 2024 waarbij er 26 stuurmannen slechts aan één ranglijstserie mee deden. Gemiddeld deden wij aan 3,3 ranglijstwedstrijd series mee.
Dus, enig bezorgdheid is zeker gepast, de instroom is beperkt en de uitstroom gaat met begrafenissen. Maar het gaat eigenlijk zo slecht nog niet.
Wie wonnen de ranglijst wedstrijden in 2024?
We hadden dit jaar 14 ranglijst wedstrijden waarvan vier altijd bestaan uit de ‘vier grote wedstrijden’: ONK, ONK Sprint, EURO, en de IDM. Afgelopen jaar alle vier weer eens gewonnen door Oranje-zeilers. Waarvan er in 2025 11 van in ons gevaren werden. Want er is ook nog het OOK (Open Oostenrijkse) waar dit jaar Nederlanders aan de start stonden. En het Vlaams Kampioenschap: ook buitenland, ook groots maar -nog- geen erkend groot kampioenschap.
En door wie werden die 14 IOU ranglijst wedstrijden ook al weer gewonnen? Nou, natuurlijk kun je hier niet om de JVDH heen: hij won er maar liefst vijf! Europees Kampioen op de Belterwiede, Nederlands Kampioen op Zuidlaren, winst op de Paashaas, de Gouwe Ouwe en de Finale. Spectaculair debuutjaar. Natuurlijk opgegroeid in een gezin waar ieder weekend de zeilen klapperden. Maar Jan Willem liet Bart niet achter op een tankstation na een minder weekend en toch is ook Bart toegewijd aan het regatta zeilen.
Hij heeft in menig klasse uitstekend gevaren en blijkt dus goed voorbereid op de Olympiajol. De onderlinge verschillen in ons startveld zijn niet groot, het gaat om procenten. Maar in dit spel van ‘de minste fouten maken’ heeft Bart zich dit jaar uitstekend bewezen. Hij druppelt, ook na een minder start, altijd naar voren en eenmaal voorin blijven de foutjes ook beperkt. En dat in de MKII plug van Herman van Eijk zelf, de boot die altijd en ook dit jaar weer, alle metingen heeft doorstaan.
Mooi ook dat eindelijk weer een dertiger wint in het veld met toch veel grijs. We hebben meer ‘jongere mannen’ maar Bart is wel nadrukkelijk symbool van de toekomst. Samen met pa winst op beide NK’s: dat behoorlijk uniek. En zeker heel speciaal!
Onno Yntema werd, op Steinhude, in 2025 Duits Kampioen. Hij trad als vierde toe tot het lijstje Nederlanders die dé ‘grote drie’ kampioenschappen wisten te winnen. Stefan de Vries, Jan ten Hoeve en Thies Bosch gingen hem voor. En Onno won ook op de Vrijbuiter een ranglijst weekend. Martin Lehner won het Open Oostenrijks Kampioenschap op de Mattsee maar helaas waren daar te weinig starts gevaren voor een geldig kampioenschapsserie. Wel voldoende voor een ranglijst wedstrijd. En de laatste kampioenschappen waren dus voor Jan Willem van den Hondel als Nederlands Sprint kampioen. En Thies Bosch als winnaar van het Vlaams Kampioenschap. De laatste won trouwens meer Duitse ranglijstwedstrijden (Ruhrpokal, Travemunde Woche) dan series in Nederland.
De andere ranglijst wedstrijden werden gewonnen door Bart de Zee (ZZ Cup), Fedde Sonnema Herfstwedstrijden), Wilco Aukes (Openings wedstrijden KWS) en Henri Boere (de Zilveren Spiegel.
De ranglijst top tien zeilers.
De beste tien Nederlandse zeilers in de jaarranglijst zijn, terugtellend,10. Luut de Zee (stabiele, goede resultaten zonder uitschieters) 9. Jan ten Hoeve (bijzonder jaar voor Jan: geen eindoverwinningen. Soms zeer goed varend maar niet stabiel genoeg) 8. Wilco Aukes (een stijger: in zijn nieuwe boot nog meer ervaring buiten Friesland zoekend) 7. Henri Boere (net naast het ONK podium) 6. Bart de Zee (de snelste de Zee in 2025) 5. Thies Bosch (kon zijn knie als excuus opvoeren maar zijn beste tijd ligt logischerwijs in het verleden) 4. Jan Willem van den Hondel (geen spectaculair jaar als zeiler maar wel als vader) 3. Fedde Sonnema (jaar na jaar hoger en stabieler!). Tweede, achter Bart, Onno Yntema. Vaste kracht in de bovenste regionen met een dikke rode streep in zijn woordenboek door het woord ‘opgeven’. Dit jaar mag hij ook tevreden zijn over ‘zijn’ PD Racer project. Zuchtte het startveld in 2023 nog een zucht van verlichting dat de PD Racer niet als eerste rond alle tonnen ging. Na twee jaar zoeken, testen en doorzetten ‘doet’ het bootje het. Niet enkel Onno maar ook Paul Dijkstra zelf (derde op ONK) en Maarten Versluis (derde IDM) bewezen dit succesvol in het afgelopen seizoen.
Gearriveerde waarden dus binnen de Olympiajol maar ook weer nieuw talent, dat heeft de zegevierende Bart van den Hondel wel in 2025 bewezen. Kijk zelf ook maar even in de uitslagen: 2025-Ranglijstwedstrijd uitslagen (https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.olympiajol.nl%2Fcontent%2F31474%2Fdownload%2Fclnt%2F111451_2025_10_20_IOU_RANGLIJST.xls&wdOrigin=BROWSELINK). En zoek ook jezelf even op. Het is altijd leuk om het afgelopen jaar weer even te laten leven door de verschillende evenementen door te akkeren.
Natuurlijk scoort de IOU Nederland ook de beste buitenlandse zeilers mee in dit klassement. En dan staat Martin Lehner op de derde plaats maar anders dan in andere jaren staan er dan geen Duitse zeilers in onze top tien. En dat heeft zeker wel met het MKII gedoe te maken.
Op de open Duitse jaarranglijst, die een heel andere opzet en berekening kent, wint ook Bart van den Hondel voor Onno, Maarten, Frank Hansgen, Kai Molders, Martin Lehner, Bart de Zee, Thies, Fedde, Paul Dijkstra, Luut , Jan Willem en Frank Lietzmann. Het mag er vreemd uitzien, negen Nederlandse zeilers bij de eerste 13 namen op de Duitse jaarranglijst. Of dat maakt ons een bijzonder sterk groepje zeilers óf dat Duitse puntensysteem is aan herziening toe. Ik houdt het op het laatste: winnaar Bart heeft namelijk niet eens in Duitsland gevaren!
De beker met de grote oren
De Vlootprijs ging in 2025 naar Vloot Friesland (Onno Yntema, Bart de Zee, Wilco Aukes, Luut de Zee en Maarten Versluis). Dit tellende vijftal voer 28 ranglijstseries. Met 39 actieve Vlootleden is de Friese winst ook wel logisch natuurlijk. Nipt voor de kleine Vloot Spiegel Loosdrecht (Fedde Sonnema, Thies Bosch, Jan ten Hoeve, Fred Schaaf en Arno Start) die de laatste tig jaren heeft gewonnen. Dit vijftal voeren wel 42 ranglijst wedstrijden en waren met kop en schouders de meest reizende Vloot. Voor de kampioenen van Vloot Reeuwijk (Bart en zijn vader, Henri Boere, Wessel Kuik en Timo Scharleman. Met 26 ranglijst starts.
Buiten het podium dus: Vloot Zuid, Kralingen, Zuidlaren en Belterwiede. Maar: het Olympiajol virus waart dus nog wel rond over ons hele landje.
De volgorde bij de Senioren en de Masters en de Young Riders
De top vijf bij de Senioren (tussen de 46 en 65 jaar oud) is vooral Fries geworden: Onno Yntema. Gevolgd door Bart de Zee, Wilco Aukes, Jan ten Hoeve en Luut de Zee. Dit segment is gegroeid van 51 naar 54 Nederlandse starters en het grootst. Maar het segment Senioren (66 jaar of ouder) is natuurlijk ook imposant. Gegroeid van 29 naar 36 boten actief in 2025 neemt dit aantal de laatste jaren logischerwijs toe. De aanvoerder van het groepje voor ‘Hollanders’ dit jaar daar is Fedde Sonnema, voor Jan Willem van den Hondel, Thies Bosch, Henri Boer en Jan de Best.
De Young Riders (45 jaar of jonger) is in iedere klasse de kleinste groep. ‘Wij laten onze zeilers opleiden in andere klassen’. Bij ons zijn er drie ‘jongelingen ’ranglijstwedstrijd-wedstrijd actief.. De beste hiervan is ook de beste Rookie (nieuwkomer) Bart van den Hondel, Dat was niet te missen. Beste Rookie, beste Young Rider, beste uberhaupt! Ja: het jaar 2025 was Bart zijn jaar. Nummer twee hier is de beste rookie van vorig jaar: Klaas Westerhof, tijdbeperkt ook door zijn nog jonge kinderen, zeilde wel top 10 op de EURO, daar zit bij meer varen nog meer in.
De kampioenen op de weg: Regatta runners
De kleine groep ‘groot-genieters’! Veertien stuurmannen waren actief op minimaal zeven ranglijstwedstrijden. Net als vorig jaar. Trouwe gezichten waarbij wij Jan van Amerongen misten: hij voer wel maar minder vaak. Nu ‘won’ Thies Bosch (11 startjes) weer eens nipt voor Arno Start (10 starts) en Wim van der Wal (9 starts) en Bart van den Hondel (8 starts). Acht starts voeren ook Fedde Sonnema, Jan de Best, Geert Couperus, Henk Kuiper en Fred Schaaf). Onno Yntema, Jan Willem van den Hondel, Henri Boere, Siep Schukken en Jeroen Mickers voeren zeven starts)startte maar liefst 13 van de 15 wedstrijden.
De Adelskalenderen
Het ’Adelboek’ zo uit het Noors vertaald en uit het schaatsen gejat. Maar bij ons in de Olympiajol een leuke manier om de ranglijstseizoenen over de afgelopen 43 jaar in één overzicht te zetten. Inmiddels staan daar 80 namen op: Bart en Wilco zijn toegetreden tot de lijst ‘de sterksten in de moderne Olympiajol-geschiedenis’. Tachtig stuurmannen die in ’hun’ Olympiajol periode minimaal één maal in de top tien hebben gestaan. Een lijst die dus slechts langzaam veranderd.
Trots aanvoerder is Jan ten Hoeve met 166 punten in zijn 35 jaar actief Olympiajol wedstrijd varen. Die wordt zomaar niet meer ingehaald! Niet enkel door zijn goede zeilresultaten maar zeker ook door zijn enorme loyaliteit aan onze klasse. Voor die andere ‘zeilprofessional’ Herman van Eijk: niet meer varend maar toonaangevend in de moderne geschiedenis. Derde staan ex aequo met 122 punten: Ward Boersma, Ton op de Weegh én nu ook Thies Bosch. Ward scorend tussen 1987 en 2006 én nog steeds actief! Respect! Ton op de Weegh scoorde voor de tweede keer sinds 2004 geen punten. En Thies Bosch, punten actief sinds 2012, schuif zo dit ’historisch’ IOU podium op.
Verder wat kleine verschuivingen waarbij opvalt dat Jan Willem van den Hondel inmiddels tot plek zeven is gestegen. En de enig andere nog actieve zeiler, Onno Yntema binnen de top 10, inmiddels oude coryfeeën als Hans van der Kooij en Theo Meus binnen bereik heeft. Kijkt U verder maar eens door dat tabblad van de IOU ranglijst: een mooie lijst namen waarvan precies één derde nog actief Olympiajol vaart. Maar allen hebben hun jaren van Olympiajol-bloei gehad.
Afsluitend
Het jaar 2025 was weer een prima zeiljaar voor de Olympiajollers die meededen. Met goede Nederlandse resultaten in de grote wedstrijden in binnen en buitenland. Met fatsoenlijke startvelden. Met veel plezier op de wal.
Wederom met veel dank aan zoveel vrijwilligers van al die verenigingen, al die wedstrijd comite’s, al die wedstrijdleiders, al dat bar personeel, sponsoren, rekenaars etc etc etc. De mannen en vrouwen op het water en op de wal die voor ons klaar stonden. Dankbaar daarvoor. Zij hebben allen samen weer een mooi Olympiajol jaar gemaakt.
Er is een groots verleden, een prachtig heden en ook voor de nabije toekomst past zeker nog geen somberheid. Maar alertheid voor de staat binnen onze Vloten en de aanwas van nieuwe zeilers blijft een IOU speerpunt waard.
logo OJOL IOU def HIGH
NL Vlag
2511
250
259
258
257
256
255
254
253
252
251