Nagekomen foto's: NED 8 wint ONK Sprint op de Belterwiede

...De eindstand en verslag...

Naast het prachtige foto album van Meta Pijlman (zie hieronder) ook nog 121 nagekomen foto’s gemaakt door Michael Kluin die mee voer met Theo Meus en Henk Kuiper. Via postbode Henk kwam deze serie beschikbaar voor de site. De serie foto’s begint trouwens aan te tonen dat Bootbau Kluin (https://www.bootsbauservice.com/) een echte O-jolle werkplaats begint te worden.  Dank!  Link naar extra foto’s van de Biercup (https://postimg.cc/gallery/dFt2r4p)

-----------------------------------------------------------------------------------------

- Prachtig fotoalbum gemaakt door Meta Pijlman. Dank! Fotoalbum Biercup 2022 (https://myalbum.com/album/MK6BmwhcPDoi)

 

- Link naar Meppelercourant  (https://meppelercourant.nl/sport/Strijd-om-Bier-Cup-op-Belterwijde-is-ditmaal-een-nationaal-kampioenschap-sprint-27955290.html) met een vooruitblik op deze 26e Biercup.

 

- En dan nog nagekomen, hieronder de tekst en hierbij de link (https://meppelercourant.nl/sport/Strijd-om-Bier-Cup-wordt-in-laatste-race-beslist-Thies-Bosch-is-nationaal-kampioen-sprint-Hans-Doze-wint-silver-fleet-27963205.html), het Biercup verslag uit de Meppeler Courant geschreven door de razende reporter J.v.E.

Strijd om Bier Cup wordt in laatste race beslist: Thies Bosch is nationaal kampioen sprint, Hans Doze wint ’silver fleet’

Jan van Esseveld • Gisteren, 09:58 • Sport

De zeilstrijd om de Bier Cup, die afgelopen weekend op de Belterwijde plaatsvond, kende een uiterst sensationeel verloop. Dat had vooral te maken met de weersomstandigheden: op zaterdag was het bij tijd en wijle grimmig, op zondag ‘pittig’. Uiteindelijk schreef Thies Bosch het nationaal kampioenschap sprint in de Olympiajol-klasse op z’n naam.

Er hadden zich 44 zeilers ingeschreven voor dit open NK, onder wie 11 Duitsers. Niet alleen door ziekte, maar ook door de weersverwachtingen waren verscheidene deelnemers echter thuisgebleven. Terwijl in de loop van zaterdag steeds meer buien ontstonden, verschenen toch nog 36 zeilers aan de start.

 

Woeste zee

De eerste 3 races werden vlot door wedstrijdleider Dirk Evers afgewikkeld, maar in race 3 moest wel de eerste zeiler door reddingswerkers veilig aan wal worden gebracht. Halverwege de vierde race, omstreeks 12 uur, ging het mis. Dikke hagelstenen, heftige regen en veel wind (kracht 8) veranderden de oostelijke Belterwijde in een woeste zee. Overal op het meer waren zeilers bezig zichzelf te redden, van een wedstrijd was geen enkele sprake meer. De wedstrijdleider had dan ook geen andere keuze dan deze vierde race af te breken.

Na een lange pauze werd het NK sprint alsnog hervat. Voordat de wedstrijddag om half 5 voorbij was, waren - al dan niet tijdelijk - 8 zeilers uit de wedstrijd gestapt, ‘gesloopt’ door de weersomstandigheden. Jan ten Hoeve (Ger 7) en Thies Bosch (Ned 8) voerden na deze openingsdag het klassement aan, maar ook Luut de Zee (Ned 671) behoorde nog steeds tot de kanshebbers.

Tot de laatste snik

Op zondag zou de beslissing moeten vallen. In de zogeheten ‘gold fleet’ verschenen die ochtend 18 zeilers aan de start en in de ‘silver fleet’ 14 zeilers. Het beloofde een uiterst vermakelijke, maar ook zware zeildag te worden. Er moest in beide categorieën tot de laatste snik worden gevochten. Na 8 uur wedstrijdzeilen was de strijd beslist. Slechts 10 van de 36 zeilers slaagden er in om alle 17 races te voltooien. In race 17, de laatste race, viel de teerling. Thies Bosch won deze slotrace en mocht zich daarmee Nederlands kampioen sprint noemen. In de ’silver fleet’ werd Hans Doze (Ned 511) uit Wanneperveen de verdiende winnaar: de nieuwe stand van zijn mast gaf hem net wat extra snelheid. Arno Start (Ned 680) eindigde als tweede en Fokko Ringnalda (Ned 667) als derde.

Het was al met al een goede en enerverende nationale titelstrijd. Zeilvereniging Belterwiede en de klassenorganisatie Olympiajol tekenden voor de voortreffelijke organisatie

———————————————————————————————————

Meestal weet ik zo aan het einde van een weekend nog wel hoe de wedstrijden verlopen zijn, maar na 17 races van afgelopen weekend moet ik helaas toegeven dat dat er dit keer niet in zit. Toch een poging om jullie even mee te nemen naar de Belterwiede voor het ONK Sprintkampioenschap.

En een sprint was het! Het comité had er een baan ingelegd met een bovenboei, spreader en 1 onderboei met daarna een kort kruisrak richting de finishlijn. Bij het palaver werd nog maar eens benadrukt dat de finishlijn bedoeld was om te finishen en niet om er in het voordewindse rak alvast door te varen: als dat maar goed gaat.

Helaas moet Fokko in zijn openingswoordje melden dat er nog ca 10 afvallers zijn. Hoewel iedereen natuurlijk zijn eigen agenda beheert is het altijd jammer dat je minder deelnemers hebt dan verwacht. Waarschijnlijk zal ook dit keer de weer-app een rol hebben gespeeld in de keuze om wel of niet te komen. De hele week stonden er paarse blokjes ingekleurd voor het weekend maar bij de eerste start was daar weinig van te zien. Het comité had overduidelijk zin in O-jol taferelen bij de start, want de zwarte vlag hing er standaard in; we waren dus gewaarschuwd. Het is ook wel lekker starten zo; geen gedoe met een valse start maar gewoon vertrekken. Wel even letten op je roer want er kan zomaar een hele pluk wier aan hangen. Dat ondervond ook Thies die al snel na de eerste start de brui er aan gaf. Er zouden meer volgen die last hadden van het wier maar over het algemeen viel het reuze mee. De wedstrijden volgenden elkaar snel op.

Er werd gevaren in 4 groepen die op papier even sterk zouden moeten zijn maar daar waren de meningen natuurlijk weer over verdeeld; en het moet gezegd, door de afzeggingen waren er inderdaad groepen met iets meer ‘sterke’ zeilers dan andere groepen, maar over het algemeen klopte het wel. De eentjes werden dan ook keurig verdeeld over de wedstrijden net als de tweetjes overigens. Ging het dan nergens fout? Jawel, bij de bovenboei en bij de onderboei! De bovenboei was een stuurboord boei en geheid dat er altijd weer van die wijsneuzen zijn die denken in een optimist te zeilen, zodat ze zich in een gaatje kunnen wurmen wat er niet geschikt voor is, met als gevolg dat er ieder potje wel wat kop-staartbotsingen waren, een aantal bakboord-stuurboord gevalletjes en daarnaast natuurlijk de nodige net wel /  net niet botsingen met veel vocaal geweld als gevolg. Het is maar goed dat we geen dominee in ons midden hadden, want die was van schrik terug naar de wal gevaren.

Soortgelijke taferelen bij de onderboei waar we door de korte baan meestal met zo’n 6 tot 10 bootjes tegelijk omheen moesten, alleen de eersten en de laatsten hadden het goed; de rest moest daar soms vrezen voor zijn boot en hopen op een goede afloop maar helaas waren die hoop en vrees soms verankerd in veranderend getij; je had er niks aan dus. Naast de gebruikelijke butsen en deuken in boot en ego moeten Quintus en Fred op zoek naar een timmerman voor een nieuwe hangrand en zo bekeken valt de schade nog mee. Zeker als je dan weet dat de laatstgenoemde schade buiten de wedstrijd is ontstaan; Thies ging snel even overstag maar had nog rook om z’n hoofd en zag Fred over het hoofd; met een enorme knal ging de hangrand van de 20 overboord, daar zal een de timmerman wel even druk mee zijn. Op zondag een soortgelijk beeld maar nu nog een tikje erger. De gold zou de gold niet zijn als daar allemaal toppertjes inzitten die allemaal als eerste bij welke boei dan ook willen zijn, tsja en dan wordt het druk. Soms zou je hopen een een ONK-sprint met jury maar ook die zal het niet makkelijk hebben als er 10 O-jollen tegelijk om een boei willen. Ze zullen ogen en oren te kort komen.

Hebben we dan wel lekker gevaren; ja hoor het was prachtig! Met uitzondering van een uurtje stevige buien en dito regen en of hagel was de wind perfect; nooit echt te veel en zeker niet te weinig. We hebben niet of bijna niet binnen boord gezeten maar ook nooit zoveel wind gehad dat deze de controle over de boot verstoorde. Zelfs niet in de voordewindse rakken. Wel was er nog een enkeling die dacht door de finishlijn te varen maar met een korte terugroep van Jan wist Ed nog net deze zeker DSQ te voorkomen. Niet bekend is of er een biertje voor is uitgedeeld. Winnaar werd Thies die ondanks zijn hele slechte start toch nog de wedstrijden naar zijn hand wist te zetten, gevolgd door Jan en Luut op twee en drie. Alle drie de heren regen op zaterdag de eentjes-tweetjes en drietjes aaneen en legden zo een goede basis voor dag twee. Luuk en Jurgen moesten op zondag helaas opgeven dus we zullen nooit weten of deze mannen het het drietal moeilijk had kunnen maken. zeker is wel dat er al een gat van 9 punten zat tussen nrs 3 en 4 en zie dat maar eens te dichten.

In de zilver wist Hans Dooze met 4 eentjes Arno Start achter zich te houden. Op nummer drie vinden we daar de orgnisator van het evenement Fokko Ringnalde terug die daarmee meteen het laatste woord krijgt; veel dank aan hem en zijn comité en overige vrijwilligers voor de organisatie van dit ONK. We hebben genoten van 2 mooie zeildagen met alleen één verregende lunchpauze. Hulde!

-------------

Het werd een prachtige zondag: 8 races in schitterende en zonnige omstandigheden. Verwoede strijd tot op de streep want het bleef bloedspannend. Thies Bosch won de laatste wedstrijd en daarmee de titel voor Jan ten Hoeve en Luut de Zee. In de Silverfleet won Hans Doze voor Arno Start en Fokko Rignalda.

Het werd een topweekend uitstekend gehost door Vloot Belter. Sprintwedstrijden zijn intensief, geen enkele ruimte voor foutjes, drukke boeirondingen; briljant vermaak! Mes in het dek maar het bleef sportief. Iedereen ging met een glimlach naar huis!

-----------------------------------------------------------------------------

Tussen de enorme buien en windbuien in een prachtige eerste dag gevaren! Jan, Luut, Thies op podiumkoers maar ‘Parijs is nog heel ver’. Morgen in Goud en Silver nog veel startjes!

Gold Fleet Gold Fleet
Silver Fleet Silver Fleet
4EB0979C-4A9F-4B48-950B-19AF0105272C 4EB0979C-4A9F-4B48-950B-19AF0105272C
B5A7ECFF-61FF-494B-B85C-10275124F416 B5A7ECFF-61FF-494B-B85C-10275124F416
D4820127-925F-4568-A326-D5EBC3A6E84F D4820127-925F-4568-A326-D5EBC3A6E84F
AE814E99-4B5D-42D8-8849-EECAD24A3D84 AE814E99-4B5D-42D8-8849-EECAD24A3D84
A2E05541-FD96-405C-B215-3270791FF03F A2E05541-FD96-405C-B215-3270791FF03F
8483EDFB-34E7-4CAE-8643-DCBD66080503 8483EDFB-34E7-4CAE-8643-DCBD66080503