Commotie op de Oostzee, de ontknoping

over gele vlaggen en gekleurde borden

En nog een leuk linkje naar Segelreporter (https://segelreporter.com/regatta/travemuender-woche-zusammenfassung-renntag-8-yngling-weltmeister-liga-segeln/) met een uitgebreid verslag over Maarten -Yngling/O-jolle- Jamin en Harry/Mark/Sybrand in een voetnoot. En natuurlijk een vooraankondiging van onze EURO 2023 op dat prachtige wedstrijdwater ...

----------------------------------------

Zaterdag, derde en laatste dag van de TW. Aeolus had gisteren goed zijn best gedaan maar had zich vanochtend verslapen, Hoewel we maar één wedstrijd hoeven te zeilen is er ook voor dit ene potje niet genoeg wind; uitstel tot 12 uur, maar dan is het ook zover. Alle zeilers rekken nog een keer, slaapluizen uit de ogen en de pakken gaan weer aan; op naar de ontknoping. 

Harry is er niet gerust op, zijn voorsprong mag dan met drie punten redelijk ruim zijn; er zijn echter 4 hollanders; en die hebben maar één doel; de nederlandse driekleur in top vandaag. Dat er een driekleur in top zal hangen is wel duidelijk maar de kleuren moeten nog even bepaald worden.

Ergens op de oostzee heeft het gewaaid vannacht, zoveel is wel duidelijk als we buitengaats zijn; er zijn meer golven dan de wind doet vermoeden. Dat is even wennen; donderdag hadden we een mooi windje en weinig golfslag, vrijdag een stevige wind en dito golven maar nu is het even schakelen en kan de trim weer aangepast worden, niet iedereen zal daar even goed mee om gaan, zo zal later blijken.

De start is er eentje uit het boekje. De lijn ligt er prima in en de meeste zeilers hebben geen last van elkaar. Harry, Mark en Sybrand zijn goed weg maar ook Christoph en Quintus gaan er als een haas vandoor. Siep heeft pech, verprutst zijn start tussen Harry en Sybrand en kiest er voor om over stuurboord zijn weg te vervolgen, als dat maar goed komt...

Inmiddels beginnen Mark, Sybrand en Quintus de dag van Harry aardig te verpesten. Het begint op een potje ouderwets matchracen te lijken als ze Harry als een schaduw volgen. Deze komt als eerste bij de bovenboei aan maar weet ook hij in het voordewindse rak veel te duchten heeft van die ”verdammte Holländer”; in eerdere races dacht hij ook comfortabel voorop te varen maar kwamen ze wel heel snel dichterbij en vaak nog erger... Eenmaal bij de gate aangekomen had hij nog net een voorsprong en verzon een list. De gate rechts ronden was beter en hij verwachtte dat de heren dat ook zouden gaan doen, zelf koos hij op het laatst mogelijk moment toch voor de linkerboei. Hiermee hopend op vrije wind om zo zijn voorsprong uit te bouwen. Maar dan had even zich even misrekend; zowel Mark als Sybrand deden niet wat hij verwachtte en kozen ook de ”slechte zijde’ om zo de achtervolging weer in te zetten. Eenmaal op koers keek hij nog een keer achterom en zag dat de ellende alleen maar groter werd; ook Quintus had zich bij het drietal gevoegd en nu begon het dus echt spannend te worden. Als hij door deze mannen in de houdgreep zou worden genomen kon het nog wel eens erg lastig worden. Gelukkig was die vierde hollander even helemaal de weg kwijt; die zat gelukkig strak achteraan in het veld te tobben en zou geen rol van betekenis kunnen spelen in deze coupe. Bij de tweede bovenboei begonnen de zenuwen al wat toe te nemen; Mark had de eerste plaats overgenomen en Sybrand zat wel aardig dicht op zijn spiegel, direct daar weer achter zat Quintus. Op enige afstand volgden Christoph en Frank; daar hoefde hij dus geen hulp van te verwachten. Inmiddels had ook Siep de snelheid weer een beetje te pakken en kwam als nr 6 bij de bovenboei. Aldaar aangekomen meldden zich ook een paar KZV-ers en was voor hem de ellende compleet. In een gribus van jollen en KZV-ers raakte hij de boot van Frank die zich meteen van repliek diende met ”Kringeln, Kringeln” en hem een rondje liet draaien, zo die lag weer strak achteraan. Die zou de dag van Harry zeker niet meer verprutsen....

In het tweede voordewindse rak gebeurt er gek genoeg niet heel veel. Mark bouwt zijn voorsprong een beetje uit maar Sybrand krijgt de boel niet lekker aan de praat. In het kruisrak had hij ook al de pech om in een windwak te komen, ook nu weer kreeg hij de snelheid er niet goed in. Mark daarentegen gaat als een dolle en blijft voorlopig nummer één; Het zal toch geen dejavu van de dagen ervoor worden? Mark noteert zijn 5e nummer een positie in het veld in evenzovele races maar tot nu toe heeft hij die positie nooit kunnen bestendigen; telkens waren daar die plaaggeesten Harry of Sybrand die hem weer terug naar achteren verwijzen. Maar dat ging vandaag toch niet gebeuren?!

Harry kon opgelucht ademhalen; met Mark op één, hij op twee, Sybrand op drie en Quintus op vier kon er niet veel meer fout gaan. Christoph was ver genoeg uit beeld en Siep, tsja die was met zijn extra rondje weer de drager van de rode lantaarn (zucht,,,) Maar we zijn er nog niet, nog een keer het kruisrak in en we weten inmiddels dat daar van alles kan gebeuren. Ook bij een nieuwe Van Eijk gaan de knoopjes wel een los en als de knoopjes los gaan wordt het spannend....

gelukkig voor Harry blijven vanmiddag op het water alle knoopjes zitten waar ze moeten zitten en maakt hij geen fouten meer. De winst van de dag moet hij aan Mark laten maar met twee punten komt zijn  eindzege niet in gevaar. Sybrand volgt op enkele meters en daar direct weer achter Quintus die eindigt zoals hij op donderdag begon; met een vierde plaats, Christoph vrij ruim daarachter op een vijfde plaats gevold door Siep die toch nog een paar plekjes gewonnen heeft. daar weer achter Frank en Roland en Michael sluit de hekken met een negende plaats.

Als we na de finish omkijken in noordelijke richting zien we nog net het vuurwerk van de Yngling klasse waarmee Maarten wordt gehuldigd als wereldkampioen. Met 4 eentjes op rij in de laatste wedstrijden is hij ongenaakbaar en behaalt daarmee zijn vierde (!) wereldtitel (sinds 2011!) binnen. Knap gedaan Maarten!

Inmiddels staan de eerste O-jollen weer op de trailer en maken we ons op voor de prijsuitreiking waar Harry de hoofdprijs uitgereikt krijgt, Mark de tweede prijs en Sybrand de derde prijs. Alle zeilers kijken terug op een mooi en bovenal zeer vriendschappelijk verlopen zeilevenement waar de banden tussen Friesland en Duitsland weer aangehaald zijn en met de belofte van Harry om de Sneekweek te zeilen krijgt de sportieve strijd een vervolg op het Sneekermeer.

----------------------

vrijdag om 11 uur eerste start, dat wil zeggen voor de Dyas, dan de KZV en wij zijn als derde en laatste om 11,25 aan de beurt. De wind is aangetrokken tot ca 12 knopen en de golven beginnen wat vorm te krijgen hier op de Oostzee. De eerste start is er weer eentje met een aantal personen vals maar iedereen denkt dat het hem niet betreft, niemand gaat terug...de volgorde bij de bovenboei, ditmaal wel met een spreader is vergelijkbaar met gisteren; Harry voorop met direct daarachter Mark en Sybrand, daar weer achter Christoph en Siep. Hoewel er met drie rondje tijd en ruimte genoeg is om van plaats te kunnen wisselen zal dit ook de eindstand bij de finsishlijn blijken. een enkeling knijpt m over een mogelijke OCS, die moet immers nog verdeeld worden maar op dat moment is een ieder nog onwetend van dat eventuele onheil. Race twee, nieuwe rondes nieuwe kansen, lang lijkt het een kopie van race 1 te worden maar als we bij de bovenboei aankomen ontbreekt daar iemand, Mark rondt de boei als eerste, Sybrand als tweede en Christoph als derde, waar is Harry? eenmaal op koers richting de gate wordt het al snel duidelijk; Harry ligt met pech te klapperen in het kruisrak; het knoopje aan het einde van het onderlijk heeft het begeven en om dit te herstellen moet het zeil een stukje zakken alvorens er een nieuw knoopje gelegd kan worden. zijn klassering van die race is inmiddels wel naar de knoppen. Ondertussen zet sybrand de achtervolging in op Mark en dat gaat met grote stappen, snel thuis, Bij de onderton zit hij hem op de spiegel, bij de bovenboei is de voorsprong zo’n 50 meter en bij de finishlijn moet de nr twee nog door de gate als sybrand zijn eerste, reguliere één schrijft; zo daamee is de vlek van gisteren weggepoetst. In het achterveld is het inmiddels genieten van het surfen van de golven welke een hoogte bereikt hebben dat als je in het dal zit je soms even het contact met de nrs 1 2 en drie kwijt bent; het is lastig inschatten maar ik gok een golfhogte van 1,5 meter zeker wel. Heel iets anders dan de korte golfslag die wij op ’groot water’ in nederland gewend zijn. Ook het op en afsturen in de aandewindse rakken vereist kunst en oplettenheid; één moment van onoplettendheid en je hebt zo’n golf aan boord; en dat wil je niet.

race drie; opnieuw gaat de toeter twee keer en opnieuw denk iedereen dat het hem niet betreft, en ook nu zal blijken dat een paar het deksel op de neus krijgen. Veel gelegenheid om daar over na te denken heb krijgen we niet; de wind in inmiddels aantrokken tot een stevige kracht vier met vlagen tot dik vijf. Het feestje wordt er niet minder om; man man, wat een plezier hier. Geen enkele keer heb je het gevoel dat je de controle kwijt bent maar trimmen is wel het devies. hier wat losser, daar wat vaster om zo de snelheid er in te houden. Met name bij de bovenboei is het behoorlijk knobbelig; de overgang van aan de wind de ton ronden, naar halve wind de spreader om dan voordewind naar de gate te gaan is een leuke. surfend over de golven genieten we van het kadootje wat moeder natuur ons hier geeft, wat een feest. In 2023 zal hier ook de EURO gevaren worden, ben wel benieuwd hoe dat dan gaat met 35 tot 70 boten om de bovenboei....

De winst bij de bovenboei is voor Harry die alle lijntjes weer strak heeft staan en van plan is zijn volgende ééntje te schrijven. benieuwd of dat gaat lukken; samen met Sybrand en Mark ronden ze weer de gate. Harry gaat net al alle vorige races naar de linkerboei waar mark en sybrand rechterboei kiezen, eenmaal bovengekomen blijkt het niet veel uit te maken. alweer ronden ze kop aan kont deze bovenboei. direct daarachter strijden Christoph en Siep om plaats vier en en vijf en heeft ook Frank Sinde zich gemeld. In het voordewindse rak weet christoph zich van Siep te ontdoen maar strijdt laatstgenoemde een mooi gevecht uit met Frank. direct daar achter weer Quintus. Frank gaat over stuurdboord weg en Siep en Quitus sturen vrolijk over bakboord door. beide heren varen iets te ver door buiten de layline en komen daarmee in het vaarwater van Yingling-koning Maarten Jamin, die op dat moment de eentjes aan elkaar heeft geregen maar, net als sybrand het ook aan de stok heet gehad met de jury (?) we zien een DSQ, mar zal zal zijn aftrek worden en met zoveel eentjes komt niemand meer bij deze ex- en wellicht nog toekomstig wereldkampioen in de buurt. Knap gedaan Maarten!

terug naar onze wedstrijd. Frank maakt een inschattingsfout bij de bovenboei en komt een paar meter te kort. Siep springt handig in het ontstane gat en gaat als 5e richting de gate. direct daarachter Frank en Quntus, In het voordewindse raka waar de golven nog net weer iets hoger zijn dan die eerdere 1,5 meter is het genieten en opletten tegelijk. de meesten blijven overeind maar helaas houdt Christiaan Greving de boel niet recht. Met zijn houten O-jol maakt hij hardhandig kennis met de krachten van de oostzee; voorstag los, roer weg en het evenement eindigt helaas op dag twee voor hem.

bij de finish heeft Sybrand inmiddels weer even orde op zaken gesteld door zijn tweede één van de dag te noteren en met de aftrek van zijn DSQ van gister bezet hij inmiddels de tweede plaats in het klassement. Harry ziet dit met gemengde gevoelens gebeuren; hij staat weliswaar nog op 1 maar er zitten nog maar drie punten verschil met Sybrand, Toch straks maar even alle knoopjes controleren, je weet het maar nooit met zo’n nieuwe Van Eijk.....

morgen de laatste en alles beslissende dag. Nu eerst een BBQ op de pier...

 

 

 

Donderdag om 9 uur verzamelen we bij de helling voor het palaver voor de Olympiajollen, Dyas en KZV. De wind twijfelt nog wat ze zal gaan doen vandaag en de organisatie twijfelt lekker mee. afgesproken wordt dat er om 13 uur een nieuw bericht komt maar eenmaal zover schuiven ze de hete aardappel weer door naar half twee maar dan is het toch echt zover. Rond de klok van 15 uur starten we op de baan Golf met een noord-oostelijke wind van ca 6 tot 8 knoopjes. Niks om heel blij van te worden. Als wij starten komt er net een veld van ca 50 Dyazen op de gate af die precies voor de startlijn ligt, wat een gedoe op zo’n groot water. Een enkeling is vals en gaat terug zodat er geen OCS op de uitslagen komt. Dirty Harry Vos gaat er met Sybrand als een haas vandoor en ronden als 1 en 2 de bovenboei. Daar had volgens de organisatie een spreader moeten liggen maar helaas waren ze deze even vergeten. Op naar de gate, Voordewind trekt Sybrand alle registers open en geeft het hele veld het nakijken, helaas trok dat ook de aandacht van de juryboot die vandaag alert was op pompen. Ze hadden in het achterveld bootje 9 al een gele vlag gegeven waardoor Mark T. een plaatsje naar voren kon schuiven (...). en de rode lantaarn uit de mast kon halen, zo die schande was er vanaf. Nu nog een paar plaatjes opschuiven om de schade beperkt te houden. De eerst wedstrijd was overduidelijk geen succes voor Mark. In het voorveld gaat het inmiddels crescendo met Sybrand, daarachter Harry Vos en daar weer achter Siep. Ze ging als de brandweer. Wie ook als de brandweer ging was de juryboot. Deze was inmiddels aangekomen in het voorveld en zag dat Sybrand naar hun mening iets te veel heen en weer gaat in de boot en ze trekken resuut de gele vlag. Er snerpt een fluitje over de Oostzee, Sybrand kijkt nog even om maar weet er geen raad mee en zeilt gewoon door. In het tweede rak behoudt hij zijn plaats, in het tweede en laatste voordewindse rak vechten Christoph, Harry en Siep om de tweede plaats, even denkt Siep die te gaan bezetten door Harry voorbij te lopen met het zeil over bakboord waar Harry naar stuurboord is gegijpt. Bij de boei heeft Harry overlap en claimt zijn recht waar Siep meent dat hij recht moet geven. PROTEST, siep twijfelt maar draait toch zijn rondje, waarmee hij een tweede plaats opgeeft en zakt naar 4. Later zal blijken dat als Sybrand ”zwei mal gekingeld hätte” hij een DSQ had voorkomen keurig zijn eerste één had genoteerd. Nu gaat Harry met die eer aan de haal, christoph twee Siep drie en Quintus 4, Mark had de schade weten te beperken tot een 6e plaats.

Race twee gaat van start met een paar knopen meer wind, nu begint het leuk te worden hier. Met name voor de wind lekker surfen over de golven. Mark heeft iets recht te zetten en gaat soeverein op kop, gevolgd door Harry, Sybrand en Siep. Eenmaal bij de gate aangekomen ligt daar een rubberboot met allerlei borden die we op Sneek nooit zien. Bij Mark slaat de twijfel toe. wtf kan dit betekenen, boei verlegging? baan afkorting? hij weet het niet maar kiest het laatste en stevent richting de finish. Harry die een achterstand had goed te maken wist wel dat de borden een boei verlegging betekenen en profiteerde direct van de fout van Mark en nam de koppositie over. Inmiddels had  Mark ook door dat hij de verkeerde keuze had gemaakt en trok de boel weer strak maar het kwaad was als geschied, Harry stat zijn koppositie niet meer af. Met een tweede plaats weet Mark de schade van de dag te beperken, Sybrand schrijft een drie en Siep weer een vierde plaats. Direct daarachter Quintus gevolgd door de rest van het veld. 

Travemunde laat zich inmiddels op zijn mooist zien, de schon schijnt volop en de terrassen stromen vol wij drinken met 6 duitse vrienden een biertje en kletsen nog wat na over de wedstrijden en kijken uit naar de wedstrijden van vrijdag; 3 stuks met een windverwachting tussen 13 en 20 knopen. we gaan het zien

F62129BA-4CC3-47B7-84C7-443FDABF49F4 F62129BA-4CC3-47B7-84C7-443FDABF49F4
EDA4D2C9-016A-4975-B1DD-D2915ECCDC8C EDA4D2C9-016A-4975-B1DD-D2915ECCDC8C
0E69E768-8DEA-4001-B40A-5549B359E5E3 0E69E768-8DEA-4001-B40A-5549B359E5E3
D38EA19B-1EE0-4A0B-90F7-8A1C2AB790BE D38EA19B-1EE0-4A0B-90F7-8A1C2AB790BE
25C6657D-5395-4E3F-985F-408F3B740A30 25C6657D-5395-4E3F-985F-408F3B740A30
2CFAEA4C-0696-4C4E-8D7E-3DEC80D44C8C 2CFAEA4C-0696-4C4E-8D7E-3DEC80D44C8C
WhatsApp Image 2022-07-31 at 9.56.53 AM WhatsApp Image 2022-07-31 at 9.56.53 AM