De Euro blog; DE DRONE- beelden + FOTO's DOWNLOADEN

De strijd is gestreden: de mooie plaatjes zijn blijvend!

Én dan nu nog: De DRONE - beelden! (https://m.youtube.com/watch?v=1zeHArAAiEM&feature=youtu.be)

——————————————————————————————————————————-

Naar de foto’s op de Facebook pagina van de organisatie (https://www.facebook.com/media/set/?vanity=fragliavela.malcesine&set=a.4861287683885355)

 

LINK om de fotos te downloaden (https://wetransfer.com/downloads/378733ad838515d61588f9f804dce53220210827094610/d65702) Deze link verloopt aanstaande donderdag!!! 

[url|https://photos.app.goo.gl/G1CaV4imcsPSJX926|Foto bekijken, klik hier!|ext]

 

De lijst met eindresultaten (https://fragliavela.sailti.com/en/default/races/race-resultsall/text/EuropeanCupO-JOLLE2021Malcesine-en/menuaction/race-toa)

——————————————————————————————————————

Vrijdag, finale dag:

 

Het klassement geeft ruimte voor spanning en sensatie. Hoewel nummer één een zekerheid lijkt is niks zeker hier. Was de wind op maandag al onvoorspelbaar, nu zou het klassement dat wel eens kunnen zijn.

Nieuwkomer in de klasse André Budzien had eerder deze week zijn visitekaartje al op het uitslagenbord gehangen. Gaandeweg kwamen daar de sigarendoosjes van Thies bij te hangen en spijkerde ook Joop de Jong zijn naam er bij. Als niets vermoedende toeschouwer kreeg je op maandag en dinsdag de indruk dat de top tien geheel geel/zwart/rood zou kleuren na de rustdag hadden alle hollanders wat meer pindakaas gegeten, hadden ze wat schietgebedjes gedaan voor meer wind en op de rustdag alle hulplijnen ingeschakeld om er achter te komen waar het geheim van Garda lag. Dat bleek op donderdag kinderlijk eenvoudig, Thies schreef het eerder al in zijn verslag; starten bij de PIN, volgas bakboord tot het strand en dan met een knik in de schoot naar de bovenboei. Het recept voor succes. Gisteren lijnden dan ook een aantal hollanders op voor een top-tien die niet meer uit enkel 3 kleuren zou bestaan; Onno, Luut , Thies , Joop, allemaal deden ze gister al hele goede zaken om het vandaag voor de Oosterburen nog behoorlijk lastige te kunnen maken.

Terug naar vandaag. De wind. Hoewel hij (of zij?) iedere dag vanuit het noorden de dag opent en dan rond lunchtijd een draai maakt naar zuid, was ook dat vandaag weer geheel anders.

We zijn opgestaan met een zuidelijke ORA en hebben dus geen draaiing meer gezien vandaag. In de voorspelling komt daar meestal niet veel goeds uit; een ORA in morgen is vaak voor zeilers een kop vol zorgen. Hij wordt vaak sterker in de loop van de dag plus dat golfslag op het 50 km lange meer aardige hoogtes kan aannemen. En dat hebben we inderdaad gezien. Rond 13 uur stond een stevige 25 knopen wind met golfhoogtes van rond de 1,5 mtr. Niet te vergelijken met IJselmeer, laat staan Sneekermeer. Zelf deed het met terugdenken aan de Northsea Regatta.

Maar goed, nu de wedstrijd. Er waren nog ca 35 bootjes aan de start te vinden. De andere helft zit al in de auto of is bezig zijn of haar boot op of in de trailer te hijsen.

Twee wedstrijden zijn er nog te gaan en daarin moest het beslist worden, dat wil zeggen als je de boot recht weet te houden, dat zal ook voor de doorgewinterde Ojol zeilers nog een probleem blijken.

Race 1 gaat van start, Budzien, Yntema en Räder gaan er als een speer vandoor. Hoewel ook vandaag een lange bakboordslag gevolgd door stuurboord het recept zou zijn was het wel devies om iets meer op de tactic te kijken. Soms was er nog wel eens een behoorljke shift waarmee je het verschil zou kunnen maken. maar de mannen met meerdere titels op zak lieten zich niet van de wijs brengen. Budzien koerste stevig door  met Yntema in zijn kielzog. Nu opletten dat je geen fouten maakt! Bij de bovenboei is het spannend. Op kleine meren ligt dat dit daar gewoon op je te wachten en is het ronden een fluitje van een cent. Zo niet hier op Garda. De stroming van het lange meer kan dan een behoorlijke tegenstander worden. Sommigen denken hun boot er nog even tussen te wurmen met een formidabele aanvaring als gevolg; Luut zag een gat maar het bleek een heel klein gaatje. Jan ten Hoeve zag helemaal geen gat en een krakende aanvaring als gevolg. Jan, nog niet helemaal bekomen van deze aanvaring was er behoorlijk ondersteboven van, letterlijk dan. In het navolgende voordewindse rak weet hij de boel niet recht te houden. Gelukkig is er genoeg resque aanwezig om je niet het gevoel te geven helemaal alleen op de wereld te zijn. De golfhoogtes willen je namelijk anders doen geloven.

Uiteindelijk weet Budzien ook deze race te winnen met Onno als 2e. met zijn goede klasseringen van gister lijkt hij hiermee toch nog de top tien in te varen. Thies eindigt als 5e en ziet zijn achterstand op de nummer 1 oplopen tot 14 punten. Nu moeten er echt fouten worden gemaakt wil er nog een nieuwe kampioen opstaan. Maar je weet het niet.

Race 2, een echte finale het verschiet?

Opnieuw lijkt het een vrij eentonige zeilerij te worden. Ja er slaan weer een aantal bootjes om en ja, er zal ook wel aardig gemopperd zijn op de golfslag maar echt gekke dingen, nee. Of toch?

Thies meent er toch 100% van overtuigd te zijn dat hij gezien heeft dat Budzien de bovenboei geraakt heeft. Getuigen zijn er ook maar niet alleen in het kamp van Thies. Ook Budzien zegt met stelligheid dat hij de boei niet geraakt heeft en komt met een verklaring van zijn levenslange zeilvriend. Tsja. Voor de jury een welhaast onmogelijke taak om het een oordeel over te vellen.

Dat duurde en duurde maar. Einde wedstrijd was om 15 uur en tot  het heeft tot ruim 18 uur geduurd aleer ze er uit waren; Protest afgewezen en André Budzien is de nieuwe Europees Kampioen. Nou maar hopen dat de beker niet nog op de zolder van de Yntemaatjes staat in Sneek, dat zou wat zijn.

Thies eindigt daarmee op 2 en Joop op een keurige derde plaats. Alle nummers 2 en lager (of hoger) zullen met andere verwachtingen hier naartoe gekomen zijn maar Garda is Garda en heeft zich van hele verschillende kanten laten zien. uiteindelijke verdelen nederland en duitsland de top 10 keurig. 5x NL en 5x D. Luut zeilt nog keurig de top 10 in en mark maakt dat vijftal compleet. Hulde mannen!

Al met al was het een mooi kampioenschap met voor ieder wat wils; veel wind, weinig wind, stabiel en draaiend, een fabelachtige omgeving waar ook de meegekomen familieleden van een mooie week hebben kunnen genieten, op het water als wel in de bergen.

En hoe is het met de boot van Luut? Bij een nadere inspectie heeft de hangrand een behoorlijke klap gehad, he gekraak deed ernstige schade vermoeden maar ogenschijnlijk valt het mee. Gelukkig maar.

Op naar het ONK in Balk, wie zich nog niet ingeschreven heeft; het kan nog.

 

Donderdag 26-8

Woensdag was de rustdag. De vloot Olympiajollers met aanhang vloog uit over de hele regio. Beklom bergen, bezocht Verona of Venetië, Limone of Riva of hing gewoon lekker rond in het appartement. Een groep Friezen had heel weinig aanleiding om de deur uit gaan: zij bewonen een werkelijk prachtig traditioneel en groot Italiaanse Bourgondische woning met enorm terras aan het meer midden in het oude centrum. Jaloersmakend mooi. Maar goed: dat kregen meer mensen mee dus hun biervoorraad liep hard terug.

Ook werd dinsdag nog een bedankje namens de Nederlandse deelnemers uitgesproken aan de, Duitse organisatie en met name Beate. Fedde sprak terecht lovende woorden als voorzitter van IOU Nederland en overhandigde als cadeau een speciaal gemaakte, fraaie vlag. Want dit soort snoepwedstrijden in Italië zijn voor de klasse een aantrekkelijk makende uitstap op onze normale Ranglijst reeks. Dus die goede traditie om elke vijf jaar hier te varen moeten we in leven houden!

En donderdag begon al weer de derde wedstrijd dag. Drie startjes gepland, weersverwachting bleek Zuidwind aantrekkend tot vier. Zo werden het een paar prima potjes. Tactisch niet zo lastig want bij de pin starten en dan naar het strand over bakboord en de ton overzeilen: het was voorspeld maar bleek ook de beste optie. Wie schoon uit de start kwam en zijn linie kon houden deed dan ook niets anders. Maar de wind en de choppy golven maakten het toch uitdagend. Je moest veel schakelen en vertrimmen om je snelheid op orde te houden.

De eerste start was voor de leider van het tussenklassement, de man met de meeste zeiluren van het hele veld, Andé Budzien. Voor Harry Voss en de Oostenrijks kampioen Martin Lehner. Gevolgd door Luut de Zee die slechte eerste dagen deed vergeten door een 4, 5 en 3 op deze derde wedstrijddag. Maar Budzien verstevigde dus zijn leiding en een aantal andere klassement mannen zoals Jürgen Alberti en Jan ten Hoeve hadden geen beste dag. 

De tweede start klapte Luuk Kuijper stevig door de golfjes en pakte soeverein zijn paaltje. Voor Thies en Andre Budzien. Er wordt in zo’n groot veld best wisselvallig gevaren en slechts een paar man onttrekken zich hier aan. Want even wat vuile wind,  een slechte start of verkeerde timing qua klapjes en je had zo een tien plus uitslag aan je broek. Enkel Budzien, Thies en Joop voeren alles nog binnen de eerste tien plekjes. En; constant is het geheim van een goed klassement!

Want die derde start van de dag was voor de Hollander in de NED Otto (8), gevolgd door Joop de Jong (die wederom een stabiel sterke dag had) en de snelle Jelle van de dag: Luut. Kijk zelf maar eens door de uitslagen (zie link onder aan deze pagina) en je ziet dat er veel wisselvalligheid is. Met zo’n groot veld is niet gemakkelijk wanneer je je plek in de startlinie niet kan houden. Schone wind is ver weg en de beste routing is vol bezet. Kom dan maar eens weer naar voren in die twee kruisrakjes en voor de windse rakken. Nu  zijn de wedstrijden wel stevig qua lengte maar je terug vechten is heel lastig. De ingenomen plekken bij de eerste ton geven al veel weg van de later uitslag. 

We hebben nu acht startjes gevaren. Budzien staat natuurlijk stevig op de eerste plek. Toen hem gezegd werd dat hij de grote kanshebber was tenzij hij een potje helemaal verknoeide sprak zijn opmerking van veel zelfvertrouwen want: “wedstrijden verknoeien is niet zo mijn ding”. Het klinkt stoer maar deze man heeft al tig keer over tig decennia in zo’n positie verkeerd zodat hij waarschijnlijk wel gelijk heeft. 

En toch: nummer twee Thies Bosch op 9 punten en Joop de Jong op 11 punten kunnen nog blijven strijden voor het kampioenschap. Deze twee Hollanders stonden vorig jaar op de Braasem ook op het podium dus dat kon je enigszins verwachten. Hoewel niets vanzelfsprekend is want de EURO kampioen van 2019 en 2020 Onno Yntema heeft deze week zijn snelheid niet helemaal op orde. Het gat naar nummer vier en verder (Luuk, Andre Raider, Jurgen Alberti, Mark Tigchelaar, Jan ten Hoeve en Luut de Zee is ruim 20 punten en oplopend. Dus die moeten wel heel stevig gaan uithalen voor het podium. 

Maar niets is onmogelijk, een  zwarte vlag is geen zeldzaamheid, een verknoeide wedstrijd kan iedereen overkomen. Dus morgen wordt het spannend. De eindplekjes worden verdeeld en iedereen op zijn eigen positie weet wat hem te doen staan. 
Feit blijft dat het nu al een zeer geslaagde week is. Want varen in zo’n ansichtkaart is toch echt een bijzonder prachtig gebeuren. Tevreden gezichten alom dus. Zeker ook weer bij het bier en chips gebeuren na afloop waar het terras tot diep in de avond vol lawaai en plezier was.

—————————————————————————————————————————————————Dinsdag 24-8

Die Peeler en die Ora zijn nog niet helemaal in gewone doen. Normaal gaat de Noordwind (Peeler) er in de ochtend er uit en begint de Zuidwind (Ora) stipt om 13.00 uur. 

Maar niet wanneer de Olympiajollen zich melden op het water voor Malchesine! Het vaste ritme is van slag door stevige regenval in de Alpen in de vorige week. 

Dus wij startten op de dinsdag gewoon met de Noordwind. En die was licht, zo’n 2,5 Bft dus dat ging prima. Het hele veld? Nee hoor: er was een groepje met stevige Friese aanwezigheid die door de zwarte vlag tijdens de afgebroken start op de maandag aan wal konden blijven. Of in de rib, genaamd Schukken, konden stappen om supporter en mediaverslaggever te worden, zie de Facebook pagina van Olympiajol Vloot Friesland voor een beeldend verslag van het eerste kruisrak. 

De wedstrijd had een heel ander karakter dan op de maandag. Meer tactisch zeilen, één bil op het gangboord en goed om je heen kijken. Wanneer je strak uit de start kwam was het hopen dat je de goede zijde had gekozen. En wanneer je slecht weg was, of er iemand je start verknalde, was het eindeloos zoeken naar een baantje vrije wind. En dan blijkt een veld van 75 startende boten een hechte muur van verwarde wind. Jurgen Alberti, na een draak van eerste dag, had een perfecte tweede dag (1,1,4). Goran Freise kwam erna binnen voor Jörn Cordbarlag. Een duits podium dus. Maar de windmannen van de dag ervoor lieten het wat afweten. 

Op ééntje na, nu al de zeker niet onverwachte revelatie van deze EURO, Andre Budzien. Mooi die vierde plek binnen en zeer stabiel zijn podium verstevigend. Zeker omdat lijstaanvoerder op de eerste dag, Joop de Jong, met deze wind meer moeite had. Die Budzien is natuurlijk een bijna professioneel zeiler/zeilmaker met een Palmares waar de rest van het startveld samen niet aan kan tippen. Maar: hij doet het toch maar. Knap voor een debutant!!

Trouwens: die Nederlands debutant Maurice Schonk die wél op de startlijst stond maar niet aan de start kwam, liet de Telegraaf zijn reden van afmelding op de voorpagina publiceren. Deze meest ervaren F16 piloot van onze landmacht hanteert naast de helmstok ook de knuppel van een Hercules. En hij is tijdens ons zeilfeestje volle bak actief om op Kabul te vliegen en daar de Nederlanders en hun beschermelingen te evacueren. Heel goed werk dus! Maar de vraag blijft open of hij wel Andre Budzien had kunnen weerstaan.

Want ook deze GER 1450 (Herbst boot met North sails) bleek wel feilbaar. De tweede start op de maandag pakt hij zijn aftrekker. Want de wind draaide wat maar bleef zuidelijk.  Weer zo’n 2,5 Bft maar nu een heel andere wedstrijd. Want de geijkte succesvolle route, pin-end start door naar het strand en dan direct op de boventon aan, werkte niet! Juist het meer in bleek te werken. Jurgen Alberti kon het niet boeien! Hij pakte ook hier weer de leiding en kwam binnen voor Frank Hansgen (ook zo’n goede debutant) en Fedde Sonnema. Fedde was getergd: het moest er van komen. Een draak van eerste dag en de eerste start wegens zijn zwarte vlag zich vol gezogen met koffie. En dat kwam eruit: een 3 en een 2 bracht hij op de woensdag middag zijn naam. Goed hoor!

De laatste wedstrijd was voor Jan ten Hoeve, deze germaanse zeilmaker met zijn opgeknapte bootje had de snelheid en de richting: er was geen kruid tegen gewassen! Thomas Leitl pakte keurig de derde plek voor Jurgen Alberty. 

Dus het klassement voor de rustdag is helder: alles is mogelijk maar de titelkandidaat die stevig is voorgesorteerd is Andre Budzien met 13 punten. Daarna vijf mannen binnen 5 punten: Jurgen, Joop, Luuk Kuijper (stiekem naar voren gekomen door stabiel top tien te zeilen), Jan en Thies. Dus vier Dutchies bij de eerste zes maar onze Duitse vrienden staan op polepositie

Na de derde start van de dag konden we de wal weer op en dat is hier ook een dingetje. Een vrij steile slibway zonder aanmeer mogelijkheid die vol ligt met foilende Mothjes die hun WK voorbereiden. Het is een verzoeking om er goed de wal op te komen. Maar goed: het bier erna vergoedde veel. We waren er blijkbaar aan toe. Want het werd luidruchtig en gezellig. En zo hoort het: goed gemutst de rustdag in en dan de focus weer op de belangrijkste dagen: namelijk de laatste! We gaat het daar zien!

Trouwens, onze oranje vrouwelijke starter, Roline, raakte geblesseerd en liet zich het terrein rond tillen door welwillende mannen. Enkel Judith Sasse (GER 1200) vertegenwoordigt nu de vrouwelijke kunne, en dat doet ze met verve. Die kan wel een potje varen!

Het zijn in de top tien (zie de link hier helemaal onder aan de pagina naar de website van de organisatie met de tussenstand) duw wel de geijkte namen. Mark Tigchelaar op 9 en Onno op 11, Luut op 16, en op 19 Atse Blei voor de komeet Fedde op 20. Die Atse heeft de vaart er goed in en bewijst, als relatieve nieuweling, dat hij veel in zijn mars heeft. 

Alles ligt dus nog open met 50 % van de wedstrijden pas gestreden: er kan nog een boel gevallen en gestegen worden. Feit is dat iedereen het plezier gevonden heeft tijdens dit nu al geslaagde EURO event!

————————————————————————————————————————————————
Maandag 23-8

De dag begint met een stevige noordenwind, kracht 5 tot 6. Vanaf de vroege ochtend is het meer bezaaid met wind- en kitesurfers, moths en andere foilende racemonsters. Met snelheden tot 25 knopen racen ze het meer op en meer. Prachtig om te zien. Rond een uur of 10 houden ze het weet voor gezien in de wetenschap dat dan de noordenwind Péle gaat draaien in zuidelijke Ora variant, althans dat is de verwachting, maar of het altijd volgens het boekje gaat is nog maar de vraag.

Om 11 uur heet de voorzitter van het plaatselijke wedstrijd comité ons van harte welkom. Hij vindt het mooi dat we met een grote groep zijn gekomen en hij zal er alles aan doen om de wedstrijden tot een succes te maken.

Nou nee, de wind had andere plannen en bleef gewoon waar was, uit het noord, krachtje 3 tot 4. Dus dan toch maar om 13 uur op een noordbaan.

Omdat de verwachting was dat er uitstel zou komen moesten toch nog halsoverkop alle boten het water in. dat bleek voor velen nog een hele kunst en helaas was ook lang niet iedereen op tijd toen het eerste startsignaal gegeven werd. Gelukkig zag de wedstrijdleiding dit ook en onderbrak de startprocedure met een minuut of vijf om de meeste laatkomers de kans te geven om op tijd bij de startlijn te zijn. Uiteindelijk waren toch nog een paar bootjes de dat helaas niet haalden.

De overgrote meerderheid lag keurig voor de startlijn en wonder boven wonder kon de eerste race zonder valse starters beginnen. De grote groep had zich verzameld bij de pin en kreeg daar later behoorlijk spijt van . Door de grote lengte van de startlijn bleek de bovenboei vanaf het pineind bijna bezeild te zijn. Daar hadden ook Onno, Fedde, Sybrand en vele anderen last van. Als je dan ook nog de fout maakt om je te richten op de spreader kun je met een knik in de schoot richting de bovenboei. Weg mooie plaats. Wie meer in het midden zat had betere kaarten. Zo kon bijvorbeeld Joop ongestoord richting de bovenboei varen gevolgd door o.a. André Budzien,  Thies Bosch, Harry Voss en Jan ten Hoeve. Via de spreader weer omlaag richting Malcesine om aan het 2e kruisrak te beginnen. Joop had zijn voorsprong inmiddels stevig opgebouwd en bleek niet meer in te halen met ruime voorsprong rondt hij de bovenboei, de concurrentie op tientallen meters achter zich. De wind deed inmiddels wat er van verwacht werd en nam behoorlijk in kracht af. Dat had ook de wedstrijdleiding gezien en deze besloot om de baan af te korten en de finish bij de benedenboei er in te leggen. Joop 1, Andre Budzien 2 en Thies 3.

De wind had nu toch echt de draai ingezet en binnen 15 minuten van noord naar zuid gedraaid. De hele baan kon dus 180 graden omgedraaid worden. Race 2 kon beginnen.

Ditmaal helaas geen vlekkeloze start. Na de eeste massale valse start hing de comité de zwarte vlag er in; we waren gewaarschuwd een ieder die te dicht bij de lijn komt zit meteen in de penarie. De stroming bleef nog even van noord naar zuid gaan en voor je het wist drukte deze je over de lijn. Daar waren o.a. Klaas de Boer, Bart de Zee en Sybrand Vochteloo slachtoffer van; een BFD als gevolg.

Na de start bleek het een kunst om de goede kant te kiezen. Gezien de breedte van het meer en de rotspartij aan stuurboord en de haven aan bakboord bleken de drukverschillen groot. Wie aan stuurboord zat bleek de beste kaarten te hebben. Andre Räder en Andre Budzien hadden dit goed gezien en koersten als 1 en 2 naar de bovenboei. Op de voet gevolgd door Joop de Jong die ook in race 2 goede zaken deed met een derde plaats. Onno die in race 1 nog helemaal de vernieling in ging sloot nu mooi aan met een 4e plaats. Ook andere Hollanders die in de eerste race hun plaats verloren zagen gaan waren er bij; Luuk, Timo en Luut allemaal top 10.

Race 3 begon met een zwarte vlag en ook hier waren er weer een aantal slachtoffers te betreuren; Klaas noteert zijn 2e van de dag maar ook Siep en Timo zijn de klos. De wind had andere plannen vandaag en begon wat de draaien en zakte  vrij snel na de start weg. Aan de horizon pakten donkere wolken zich samen die wel een voor slecht weer kunnen zorgen en dan zit je liever niet op een bergmeer. Dat moet ook het comite gedacht hebben die de wedstrijd staakte. Einde race 3 voor de maandag, dinsdag een herstart maar dan zonder de BFD mannen. Die kunnen nog even uitslapen. Of een verslagje maken.

 

—————————————————-

Dag 0

Over files, brekende lijntjes en oefenen met de helling

Soms schrijf je een verhaaltje bij de kachel, soms het je het geluk op een ondergaande zon en heel soms, zoals nu zit je om half acht ’s avonds met je zeilmaatjes met een lekker koud biertje op een terras met het mooiste uitzicht over het Gardameer.

We schrijven zondagavond halfacht. De meest zeiler zijn gearriveerd in Malcesine, records met rijden zijn gebroken, helaas niet in positieve zin. 11 uur rijden over de laatste 300 km. 6 uur file-rijden, enfin alle leed is geleden. De bootjes staan op hun plaats en het feest kan beginnen.

Ca 40 duitse boten, ca 40 nederlandse boten en nog een paar Oostenrijkers en een enkele Zwitser staan opeengepakt op het parkeerterrein van de jachthaven van Malcesine die hier hier overduidelijke niet op gemaakt is.

Het in- en uit het water halen van de boten moet nog even wennen. Een enkele Brabo raakt daar aan lagerwal maar met wat hulp van Maurice is het leed snel geleden.

Hoewel de meeste mensen goed voorbereid met nieuwe lijntjes op pad gingen zijn er altijd nog enkele friezen die de gok nemen dat alles het wel zal houden. Onder hen Luut die vol overtuiging even wat gewicht in de schaal wilde gooien maar zijn hangbanden dachten daar toch anders over en begaven het; een frisse duik in het Gardameer als gevolg. Gelukkig zijn de games nog niet begonnen en is alles nog geoorloofd zonder een directe afstraffing in het klassement. Nu maar hopen dat alle andere lijntjes het wél houden.

De weersomstandigheden op zondag zijn ideaal; rond een uur twee komt de wind met kracht 3 uit het zuiden. Gezien de lengte van het meer brengt dat een mooie golfslag met zich mee, nog versterkt door diverse veerboten die het meer over racen en in hun kielzog een ware tsunami achter zich aan trekken, kortom het is één grote klotsbak hier maar wel leuk om te varen.

Maandag om 13 uur het eerst startsein. Benieuwd wie de verassingen zijn in het linker rijtje maar er zullen zeker ook teleurstellingen te noteren zijn in het rechterrijtje. Gelukkig is de week nog lag en kan er veel gebeuren.

Laten we er een mooie week van maken!

————————————————————————————-

Vandaag, zondag; de dag vóór het begint, was warm-zeil-dag. Massaal werd de stevige Ora benut om het water aan te voelen. Diverse groepen Olympiajollen tackten up en golfden down op het Garda meer. Bijna iedereen zat wel even op het water om de vorm en het materiaal te testen. Links en rechts werd weer gesleuteld; het hoort erbij….
De laatste dagen was de Ora afwijkend. Door een storm met veel hemelwater zijn vorige week de bergen nat geworden. De zon van nu brengt nog niet de thermische motor aan de praat maar verdampt het water op de bergen. Gevolg; weinig wind afgelopen dagen en géén echte Ora. Maar vandaag, later dan normaal en tamelijk snel weer weg, was we die zuid 4 Bft. Heerlijk om aan te wennen.

Maar die stevige golven was even een onverwachte factor! Best een klus zo’n lang kruisrak en dan dansend weer omlaag. Iedereen was even zijn krachten aan het meten met de verwachtte tegenstand. Maar ook snel weer van het water af. Want moe worden lukt hier wel én dat kun je beter morgen doen

Op het terras al weer stevig bier en de bekende napraat. Benieuwd was de Ora morgen doet! Maar hopelijk is hij op tijd en krachtig genoeg. Palaver om 11.00 en start, wanneer het mee zit om 13.00 uur. Dan kun die 80 trappelende paardjes het hok uit! We hebben er zin an!!

Vanavond met de partners de restaurantjes aan het water bezoeken; ook geen vervelende opdracht!!

————————————————————————————————————————————-————

Terwijl enkele Olympiajolletje op de zaterdagmiddag al tevreden de Ora aan het uitproberen was druppelden veel zeilers met hun aanhang in de avond binnen met als de verbindende factor de oorworm die hun gezicht kenmerkte. Want man oh man: wat werd die aanreis een drama! Het bleek zo iets als de Italiaanse zwarte zaterdag te zijn,  en dan hebben we geweten!

Zeven uur over 200 km was een te noteren record. Typer dezes 22 uur over 1200 km. En het venijn zat in de staart: vanaf de Brenner pas naar beneden was Italiaans file rijden. Hard optrekken en dan met gierende remmen weer snel en weer lang stilstaan. Een enkeling claimde dat de huwelijkse relatie hierdoor versterkt werd maar deze persoon, als het al klopt, was bepaald A-typisch. Want iedereen rolde chagrijnig de auto uit. Blij te zijn aangekomen op die werkelijk prachtig gelegen haven Navene bij Malcesine aan die imposante kant van het Garda meer. Want het is hier de spreekwoordelijk ansichtkaart die in beweging is gekomen.

Tot diep in de zaterdag avond zaten de drukke terrasje in het middeleeuwse centrum van Malcesine vol met toeristen en wedstrijdzeilers. Prachtig zoals italiaans eten met een Moretti en een espresso en gelati het chagrijn van het gezicht deed zakken. Even wennen die dertig plus graden, en vooral even de goede stand van Airco in de diverse hotelkamers zoeken. Maar het kan gaan beginnen! We zijn er nu bijna allemaal.  

Op de zondag eerst maar wat testvaren en wat kennis maken en dan is het echt begonnen!

———————————————————————————————————————————————

Het is weer de bedoeling een klein blogje te maken over de belangrijkste wedstrijd van ons internationale Olympiajollen seizoen: de EURO op het prachtige Gardameer. Het speelt zich af tussen 23 en 27 augustus met een beoogd rustdagje in het midden. Tweeëntachtig Olympiajollers op de inschrijflijst, de hotels en campers gevuld met familieleden: iedereen heeft er zin in. Het wordt weer een prachtige Olympiajol wedstrijdweek op Italiaans wedstrijdwater waar onze klasse al vanaf eind jaren veertig van de vorige eeuw actief was. De laatste keren, georganiseerd vanuit de IOU NED, op Como. Dit keer door onze Duitse IOU vrienden vanuit het prachtige wedstrijdcentrum bij Malcesine op het Gardameer waar wind, goede organisatie en top strijd gegarandeerd is. 

Hierbij een klein vooruitzichtje over het deelname veld en wat duiding over die typische Garda winden.

DE KANSHEBBERS

De meeste zeilers komen, met hun partner of familie, naar deze mooie locatie voor een heerlijk zeilweekje en een top vakantie. Deelnemen is winnen! Iedereen strijd op zijn eigen niveau en dat typeert de Olympiajol. Want de Olympische gedachte is er nog: meedoen is net zo belangrijk al winnen. Edoch: er staat een titel op het spel en daar zal voor gestreden worden!

Er zijn dus deelnemers en kanshebbers uit drie landen met een mooie mix van decennia lange ervaring én sterke nieuwkomers. Om met die laatste te beginnen. Nederland brengt als kansrijke Rookies op de inschrijflijst: Ed van der Steene (topper uit o.a. Laser), Maarten Jamin (veelzeiler, o.a. tweevoudig wereldkampioen Yngling en zeer ervaren op Garda: in Juli daar nog podium J70 met 53 boten) en Maurice Schonk (Regenboog champ). De laatste won nét zijn eerste Olympiajol wedstrijd: NIWA ’21.

Maar ook uit Duitsland zeer sterke debutanten: Frank Hänsgen (won al een serie), Andre Räder (meervoudig Deutsche meister in verschillende klassen) en Andre Budzien. De laatste is o.a. meervoudig WK Master Finnjol kampioen, ontwikkelaar voor North Sails en met een Palmares waar je stil van wordt. Deze Andre Budzien doet niet mee voor de kruimels en is al maanden trainende gesignaleerd op zijn meer bij Schwerin. 

En dan hebben we natuurlijk nog Martin Lehner uit Oostenrijk (o.a. Europees Laser Master kampioen) hoewel hij al 2-3 jaar actief is. Doorstroming voldoende binnen onze klasse, de tweedehandsprijzen spreken boekdelen. Mooi te zien dat een leeftijd van meer dan 85 jaar nog steeds bijdetijds en aantrekkelijk kan zijn! 

Maar varen deze sterke Rookies direct mee voor de titel? Dat zou verbazingwekkend zijn. Immers, ons bootje is een ’uren-bootje’. Voordat je die optimale trim en snelheid er constant uit kunt halen moet hij je passen als een handschoen. Dat kan alleen door heel veel te varen. En onze klasse is zeker een klasse van zeilliefhebbers: er wordt bijzonder veel gevaren door grote groepen genieters. Zo blijkt ook uit het verleden: veel talent uit andere klassen dringt altijd wat langzaam tot onze top door. Zelfs Paul Elvström deed in zijn toptijd vaak mee aan onze EK’s en pakte toch de titel niet. Dus: zeiltalent alleen is geen garantie. Mark Neeleman (als vijfvoudig Olympier) was de bekende uitzondering: hij brak direct door in zijn eerste jaar.

En ervaren kanshebbers zijn er genoeg. Uit Duitsland natuurlijk kersverse Meister Goran Freise (EURO winst in 05), Rollie Franzmann (1985, 1986), Wolfgang Höfener (1987, 2006, 2011). Tesamen dus al zes maal Europees kampioen en allen nog recentelijk op allerlei podium posities. Maar er is nog meer potentie: Jurgen Alberty (jarenlang in de top in Finn en Olympiajol, zeer ervaren op Garda maar nog titelloos), Christian Seikrit (veelwinner maar nog geen titel), Harry Voss (Vize EURO meister in 2018 en liefhebber van stevig wind) en er zijn nog een paar potentieel duitse podium kandidaten. Dan noemen we natuurlijk ook ’onze’ Duitse Jan ten Hoeve. De veelwinnende zeilmaker (ook EURO 04) is nooit te onderschatten als titelkandidaat. Hij zingt trouwens even gemakkelijk het Wilhelmus als Das Lied der Deutschen.

Nederlandse kanshebbers? Ook wij brengen een stevige groep kandidaten op het Italiaanse water. Natuurlijk tweevoudig EURO kampioen Onno Yntema, Thies Bosch (EURO 18) en Joop de Jong (ONK 20). Deze drie mannen hebben de afgelopen 2 jaar het merendeel van de podiumplekken bezet. Maar er zijn er nog veel meer. Natuurlijk Ton op de Weegh, iets minder actief en veelwinnend dan eerder, maar EURO winst (10, 14) beide op Alpenmeren maakt hem meer dan een outsider. En dan is er nog een lange lijst van ervaring die gaat mee strijden: Mark Tigchelaar, Sybrand Vochteloo, Luut de Zee, Luuk Kuijper, Fedde Sonnema. En dan doen we vast nog enkele zeilers onrecht aan door hier ze niet te noemen: sorry daarvoor...... 

Enfin: tweeëntwintig namen zijn genoemd, daar zit vast het podium bij. Maar als gezegd die 60 andere mannen en vrouw (hup Roline!!) zijn even goed winnaar want de grootste genieters zijn én blijven de grootste winnaars binnen onze klasse!

WIND

Garda en wind: boeken zijn er over geschreven. Want: de Eskimo’s (excuus Inuiten) hebben twintig woorden om sneeuw te duiden. En de zeilers op Garda grossieren in namen voor dominerende winden! We noemen natuurlijk de noordwind Péler of Vento, zuidenwind de Ora, maar ook de Bali, Ponale, Vinessa, Vent da Mut, Vent de Temporal, Fassanella, Vent de la Val, Ander, Vent de Tep, Montes, Peleri, Orisina en de Avresér. Lees U maar deze LINK (https://www.gardameer-nu.nl/weer/de-winden-aan-het-gardameer/)  of google zelf maar even want er wordt veel over geschreven. 

Belangrijk is te weten dat de wind vooral bepaald wordt door de thermische situatie: het opwarmen en afkoelen van de landmassa voor de Alpen en de constante temperatuur van de Middellandse zee. Hierdoor ontstaat s’nachts de Noordwind; Péler. Absoluut stevig tot hard en betrouwbaar in de zomer maar meestal om 9.00 in de ochtend al weer tanende. Dan begint meestal rond 12.00 uur de Zuidwind, Ora (italiaans voor uur, en dat is niet voor niets) en weer wegstervend met de zon. Deze Ora kan bij Malcesine fors zijn, hoe dichter bij de rotsen hoe sterker de thermiek. Ontwikkelt de Ora, door weinig zon, zich niet dan kan het wedstrijd comité altijd de Péler gebruiken: wel zullen de zeilers dan heel vroeg op moeten staan. Maar gevaren zal er gaan worden!

De andere winden hebben vaak relatie met hoge en lage druk gebieden. Maar ze worden allemaal ’typisch’ door de hoge bergen rond het meer. Zij kunnen erg krachtig en zelfs gevaarlijk worden. Gelukkig is het wedstrijd comité hier buitengewoon ervaren waardoor wij zelf niet hoeven te kiezen: bij enig risico worden we resoluut van het water af gehaald. Onderschat de organisatie en dit comité niet: ieder weekend komen er zeilers en klassen uit de hele wereld om hier te varen. We worden begeleid door 100 % professionals!

Deze typerende winden maken wedstrijdzeilen op Garda niet bepaald een tactisch spelletje. De ’juiste’ zijden kun je op de wal al uit je hoofd leren en je hoeft niet echt te verwachten dat er veel veranderd of dat je kan gaan hoeken branden op de gok. Het zal vooral een vrije wind en snelheidsrace gaan worden maar wel in prachtige zeil omstandigheden. Je vaart te midden van de mooiste ansichtkaarten! Blijf er dan ook maar van genieten want mooier wedstrijdzeilen is er niet. 

Kun je niet zelf genieten omdat je thuiszittend het mokkend van dit blogje moet hebben? Raadpleeg dan deze webcam (https://www.fragliavela.org/en/webcam-malcesine/) of wind, weer, webcam (https://www.wwwind.com/en/wind-weather-information-lake-garda-malcesine). Ook voor actuele wind impressies....

Trouwens: last minute spijt? Tot 21 augustus kun je nog instappen! Via deze LINK (https://fragliavela.sailti.com/en/default/races/race-toa/text/EuropeanCupO-JOLLE2021Malcesine-en), ook het Notice Board, deelnemerslijst en straks ook voor de tussenstand.

Komende week tijdens de EURO dus zo nu en dan een blogje om het thuisfront niet enkel afhankelijk te laten zijn van de uitslagen pagina.... Tekst toevoegen, opmerkingen, foto’s ed: mail het naar PWS@upcmail.nl

 

Italiaanse vlag Italiaanse vlag
euro 10 euro 10
WhatsApp Image 2021-08-24 at 13.23.29 WhatsApp Image 2021-08-24 at 13.23.29
euro 11 euro 11
566D4716-F9BA-46C8-8C05-26226B21F032 566D4716-F9BA-46C8-8C05-26226B21F032
EED51D30-EAAB-4F30-99CD-84EDD81F67AD EED51D30-EAAB-4F30-99CD-84EDD81F67AD
4875445F-59C1-4A3A-A144-0399E0176FA5 4875445F-59C1-4A3A-A144-0399E0176FA5
6A6949F6-C2CB-44A3-9DA5-F5B927530079 6A6949F6-C2CB-44A3-9DA5-F5B927530079