Hermeting bij aanpassingen aan je boot!

Niet hermeten = onsportief zeilen = groot risico op uitsluiting

Onze Duitse collega’s hebben afgelopen weken opnieuw aandacht gevestigd op de noodzaak tot her-meting bij -ingrijpende- verbouw van je boot. Een opfrisser......

In principe is het simpel: je boot moet altijd voldoen aan de Klasse Voorschriften. Maar soms moet je aan je boot werken, klein of groot onderhoud. Her-meting kan dan nodig zijn. Niet bij een lakbeurt, wel bij ingrijpender werk. Wanneer dan wel en wanneer is het gewoon een ’stevige onderhoudsbeurt’. 

Je romp zeer ingrijpend ’shapen’  kan de rompvorm al buiten de mallen brengen en bootdelen vervangen kan de slingerproef beïnvloeden of je gewicht verlagen. Heb je dan niet een her-meting gedaan, dan breng jij jezelf en je mede zeilers in de problemen. Mochten zij immers denken dat jouw boot her meten had moeten worden, dan kunnen zij dit eenvoudig bij het Protest Comité aankaarten. Dat is niet leuk voor je mede zeilers maar nog minder voor jou! Want het is dan natuurlijk gewoon onsportief zeilen! Denk dus goed na én voorkom het.

In Duitsland is ’onze’ Jan ten Hoeve Technisch Voorzitter van IOU GER. Dat is een typisch Duitse functie, wij kennen deze functie niet. Maar de ’Technisch Hauptman’ is zeker belangrijk: alle technische zaken en contacten daarover met de DSV (het ’Duitse Watersportverbond’) verlopen via hem. Jan loopt al heel lang mee en kent de Olympiajol van binnen en buiten dus hij is prima op zijn plek. 

En Jan is natuurlijk, naast zeilmaker, ook zelf altijd wel met een ’O-project’ bezig. Op dit moment pakt hij de GER 1212 aan. De groene aangroei en slechte delen zijn eruit én de boot wordt natuurlijk gemoderniseerd. Een tweede leven voor een oudere boot. Een mooie winterklus: zie ook de foto’s.

En dan komt natuurlijk ook her-meting weer aan bod! In dit geval is het duidelijk maar ook bij minder ingrijpend werk kan het dus nodig zijn. In het Duitse bestuur was dit de aanleiding om de situatie nog even te verduidelijken. Voor ons in Nederlands zijn de regels natuurlijk precies hetzelfde vandaar hier nog even vertaald én herhaald. Link naar artikel O-jolle.de (https://www.o-jolle.de/?&Wesentliche_Umbauten_und_Ver%C3%A4nderungen_von_Booten_f%C3%BChren_zur_Nachvermessung!&realblogaction=view&realblogID=943&page=1)

”Het meetcertificaat is slechts geldig totdat er onder meer een wijziging wordt aangebracht aan de romp, tuigage of zeil. Een nieuwe meting is dan noodzakelijk. In onze Klasse Voorschriften staat ook dat wijzigingen aan de boot of de daarbij behorende onderdelen moeten worden aangebracht in overeenstemming met de geldende klassenvoorschriften. Tot zover de theorie.

Indien de essentiële onderdelen van het dek, de spanten, de kuipvloer of de dubbele bodem worden gewijzigd of vervangen aan de romp, dient een her-meting te worden uitgevoerd in overeenstemming met de klasse voorschriften die van toepassing waren op het moment van de wijziging.

Zo’n wijziging kan de vorm van de romp, het gewicht (G), de ligging van het zwaartepunt (L en h) en de gewichtsconcentratie (ρ) veranderen. Dit zijn allemaal essentiële parameters die de snelheid van de boot beïnvloeden. Belangrijk dus én reden tot her-meting!

De Olympiajol is een eenheidsklasse die voor iedereen geschikt is, waarbij het niet de boot is die het verschil maakt, maar vooral het vaardigheid van de zeiler. Daarom is deze klassenregel zo belangrijk en dienen alle schepen die deelnemen aan regatta’s te voldoen. Het is de verantwoordelijkheid van de zeiler om hiervoor te zorgen.

Houd dus hier rekening mee als u wijzigingen of veranderingen aan boten heeft of heeft aangebracht.”

Mocht u vragen hebben of twijfelen, neem dan voor ruggespraak contact op met ervaren collega zeilers of met Toon Neijman (Verbondsmeter en natuurlijk goed ingevoerd in de ins en outs van de reglementen van de Olympiajol-klasse). 
 

IOU NED


 

PHOTO-2020-12-19-20-19-30 (1) PHOTO-2020-12-19-20-19-30 (1)
PHOTO-2020-12-19-20-19-30 PHOTO-2020-12-19-20-19-30
WhatsApp Image 2020-12-19 at 20.19.30 WhatsApp Image 2020-12-19 at 20.19.30
1A77B235-E017-467A-B62C-4EA981CFA38D 1A77B235-E017-467A-B62C-4EA981CFA38D
5FD7ECE9-0FF4-4340-AD63-8EBC44FA9B92 5FD7ECE9-0FF4-4340-AD63-8EBC44FA9B92
5C6940A1-4450-4EBB-B4EC-6767F5C54974 5C6940A1-4450-4EBB-B4EC-6767F5C54974
99CD3EFC-8259-42E7-AF09-854357B7D5A8 99CD3EFC-8259-42E7-AF09-854357B7D5A8
2FB7B006-C460-4714-8813-8090D03446D6 2FB7B006-C460-4714-8813-8090D03446D6