Wedstrijdregels 2021-2024 : wat is er gewijzigd .....

Bijna alles blijft natuurlijk hetzelfde maar toch .....

Iedere vier jaar wordt het wedstrijdreglement (”Racing Rules of Sailing”) weer vastgesteld door World Sailing. Deze overkoepelende internationale autoriteit voor onze sport heeft de wedstrijd regels 2021 -2014 recentelijk gepubliceerd en ze zijn effectief geworden per 1 januari jongstleden.

Iedere keer is het weer even opletten wat er nu precies is veranderd. Dit keer zijn er maar liefst 97 wijzigingen. Veelal bestaat het uit het aanscherpen van bestaande regels, het verwijderen van ‘loopholes’, herplaatsen van regels, en enkele nieuwe regels. Niet alles is dus de moeite waard om te bestuderen.

Dus het overgrote deel van de Regels voor Wedstrijdzeilen blijft ongewijzigd in 2021. Gelukkig maar. Edoch, er zitten altijd wel een paar belangrijke noviteiten in zoals dit keer vooral voor de foilende klassen.

Hoe neemt U de relevantste wijzigingen tot U? Want tijdens een protest maakt een verbaasd gezicht nu eenmaal niet een sterke indruk.

1. U kunt het hele nieuwe wedstrijd reglement 2021-2024 tot U nemen: altijd verstandig maar neemt wel erg veel tijd én dan haal je er nog niet de veranderingen uit.

2. U kunt ook een gratis online presentatie volgen bijvoorbeeld op zaterdag 23 januari om 09:30u. Door de Belg Joep Straus, Internationaal Jury, die de regels en aanpassingen doorspit en deze presenteert in een boeiend webinar! Ook open voor Nederlanders: Inschrijflink   (https://www.wwsv.be/nl/racing-rules-webinar-2021-2024-wwsv-joep-straus#overlay-context=nl/blog/racing-rules-webinar-2021-2024-23-januari-wwsv-joep-straus-online) . En wanneer U goed oplet dan vind U zelf nog wel andere online mogelijkheden om commentaar te krijgen door experts.

3. Natuurlijk; voor een beetje zelfstudie, duik even in de materie! Goede links hiervoor:

Hier, relevante veranderningen voor eenheidsklassen (https://sailzing.com/racing-rules-of-sailing-2021-2024-changes-impacting-sailors/#:~:text=Racing%20Rules%20of%20Sailing%202021%2D2024%20Highlights&text=You%20can%20still%20request%20redress,for%20search%20and%20rescue%20instructions.) en  Daar, alle 97 veranderingen (https://drive.google.com/file/d/1ExxifuTScHsHuSVCPYlyTUfmjfVptV6a/view) (beide in het Engels).

4. De makkelijkste route; lees onderstaande -arbitraire- samenvatting van wat relevant lijkt voor onze klasse en wel als zeiler. Leden van Protest Comité of Race Comité moeten natuurlijk wat dieper studeren. Is het niet direct helder? Duik dan even in de materie via bovenstaande linkjes.

Wijzigingen:

- Enkel de romp is nog bepalend bij doorkruisen van Start of Finish lijn. Dus niet meer de stuurman of uitrusting. 

- Bij niet juist zeilen van de baan kun je nu wel direct worden uitgesloten door het R.C. i.p.v. slechts een protest tegen je krijgen. Eventueel protest hiertegen is mogelijk binnen 30 minuten na ophangen uitslag.

- Bij diskwalificatie door overtreding regel 2 Eerlijk Zeilen mag deze niet meer worden afgetrokken. Gelukkig zijn dergelijke protesten binnen onze klasse -bijna- niet voorkomend.

- Een aantal toevoegingen en wijzigingen in definities van boei, boeiruimte, juiste koers zonder dat de essentie is veranderd. Bij een protest valt wellicht dus op dat de tekst anders is maar de regels hetzelfde zijn.

- Deel 2, wijziging regel 14: Aanraking vermijden. Binnenste boot bij boeironding hoeft niet meer ten allen tijde vrij te blijven wanneer deze de ruimte niet krijgt die zij wél terecht vraagt. Onder de oude regels kon de binnenste boot gediskwalificeerd worden indien zij contact maakte met de buiten liggende boot wanneer deze geen ruimte wilde geven. Schade en letsel moet wél ten allen tijde worden voorkomen.  Kijk: die situaties komen bij ons wel veel voor! Neemt de binnenste boot wel meer ruimte dan nodig is voor een goede ronding en maakt zij hierbij contact met een buiten liggende boot dan kan daar nog wel tegen geprotesteerd worden!

Nieuwe tekst regel 14: Aanraking vermijden 

   14 Een boot moet aanraking met een andere boot vermijden als dit redelijkerwijs mogelijk is. Echter, een boot met voorrang, of zeilend binnen de ruimte of merktekenruimte waar hij recht op heeft, hoeft niet te handelen om aanraking te vermijden totdat het duidelijk is dat de andere boot niet vrij blijft of geen ruimte of merktekenruimte geeft.

- Deel 4, nieuwe regel 43: vrijstelling bij gemaakte overtreding veroorzaakt door anderen. Wanneer jij een regel overtreed door de fout van een andere boot wordt je daarvan vrijgesteld. B.v. jij raakt de boei of een voorliggende boot als binnen liggende boot doordat jij onvoldoende ruimte van een andere boot kreeg. Het blijkt dat wij Olympiajollers de nieuwe regels al jaren voor gingen: hier werd in de praktijk al (te) vaak vanuit gegaan. ”Ik kan er niets aan doen dat ik die boei raakte omdat jij mij geen ruimte gaf”. Vanaf januari is dat dus ook zo. Je hoeft dus ook hiervoor (regel 43.2) géén strafronden te nemen. Maar daar waren veel Olympiajollers toch al niet goed in....

Voor de volledigheid: hier is de volledige tekst voor deze nieuwe regel 43 Vrijuit gaan.

   43.1 (a) Wanneer als gevolg van het overtreden van een regel een boot een andere boot heeft gedwongen om een regel te overtreden, gaat de andere boot vrijuit voor zijn overtreding.

           (b) Wanneer een boot vaart in de ruimte of merktekenruimte waar hij recht op heeft en als gevolg van een incident met een boot die hem die ruimte of merktekenruimte moet geven, hij een regel van Hoofdstuk A van Deel 2, regel 15, 16 of 31 overtreedt, gaat hij vrijuit voor zijn overtreding.

           (c) Een boot met voorrang, of een boot die vaart in de ruimte of merktekenruimte waar hij recht op heeft, gaat vrijuit voor het overtreden van regel 14 als het contact geen schade of letsel veroorzaakt.

   43.2 Een boot die vrijuit gaat voor het overtreden van een regel hoeft geen straf te nemen en zal niet worden gestraft voor het overtreden van die regel.

- Blauwe vlag is de Finish lijn vlag. In de praktijk was dit eigenlijk altijd al zo maar nu is het ook vastgelegd in de regels en kan geen andere vlag meer gebruikt.

Wilt U de originele nieuwe wedstrijd regels (in het Engels dus) gratis downloaden: Download via World Sailing (https://www.sailing.org/documents/racingrules/index.php)

Wilt U een Nederlands exemplaar in handen hebben: Webshop Watersportverbond (https://deboekenexpert.nl/webshop/watersportverbond).

Gratis NL download kan ook: Regels voor het Wedstrijdzeilen 2021-2024 (https://www.watersportverbond.nl/media/8d8a74f3c209abe/regelboek-eng-nl-watersportverbond.pdf)

Enfin: overzichtelijk dus! Maar überhaupt is het opnieuw bestuderen van het hele boekje een goede winterse aanbeveling. Ook wanneer wij denken het allemaal wel te weten blijkt in de praktijk toch weer dat, ook de beste zeilers niet altijd goed zitten.

Loop bijvoorbeeld de 400 vragen door van de Watersporttest (https://www.watersporttest.nl/). Het zal je niet altijd meevallen! Sowieso is de pagina met nuttige links (https://www.watersportverbond.nl/kenniscentrum/wedstrijdsport/regels-voor-het-zeilen-kite-en-windsurfen) van het Watersportverbond het bekijken waard!

Studie helpt absoluut én op elk niveau. Want je bent nooit uitgeleerd !!!!

Rules of Sailing 2021-2024 Rules of Sailing 2021-2024
20200606_008 20200606_008
IMG_9018 IMG_9018
IMG_9107 IMG_9107