Nu: met foto en drone beelden.... De tweede wedstrijd van het jaar, weer bij onze vrienden uit het Oosten...

Mondjesmaat komt het weer op gang.....

Zojuist ontvangen van de organiserende vereniging ETUF te Essen: een fors aantal leuke foto’s én drie drone filmpjes. De laatste zijn, redelijk provisorisch in drieën gekapt door deze uploader want de originele film was veel te groot.

Voor degene die álles will zien of downloaden én in een HD resolutie: 

Link ETUF (http://etuf.de/files/data/segeln/regatten/kruppregatta/2020-downloads/Krupp-Regatta-2020.zip)

Met minder moeite maar ook minder kwaliteit:

Fotos Olympiajol Krupp Regatta 2020 (https://myalbum.com/album/vcgY5RPWkAcC)

 

Drone beelden Krupp Regatta dag 1 (https://myalbum.com/album/h5bFjnqCuaNA)

 

Drone beelden Krupp Regatta dag 2 deel 1 (https://myalbum.com/album/hwHCiGdUEhpg)

 

Drone beelden Krupp Regatta dag 2 deel 2 (https://myalbum.com/album/aZHocsyhZmnz)

 

Verslag

 

In Nederland wordt nog niet gevaren..... Net zo begrijpelijk als vervelend! Hopelijk gaat er toch nog wat beweging komen voor 1 september maar tot dan lijken we afhankelijk van onze Oosterburen. Na de Pinksteren wedstrijden op Steinhude werd afgelopen weekend op de Baldeneysee de Krupp Regatta gevaren. Vijf én een halve Nederlander waren de grens overgestoken voor een gretig weekendje wedstrijden.

Maar een zekere J. claimde vorige week afspraken gemaakt te hebben met Aeolus om na de wispelturige Pinksterdagen de rest van het zeiljaar enkel rustige en regelmatige wind te mogen verwachten. Deze knaap, laten we hem voor het gemak Jan Tekstra noemen, heeft duidelijk meer ervaring met aantrekkelijke godinnetjes dan het maken van solide afspraken met deze god van de wind. Want afgelopen weekend was het weer eens helemaal prut.

Van drie naar zes Bft. en weer terug, zestig graden draaiingen en weer terug. En dat binnen een minuutje. Het leek vanaf de wal niet goed zeilbaar en dat was het wellicht ook niet. Maar de twintig popelende Olympiajollers waren na een lange winterstop niet te stuiten. En slechts een enkeling besloot even op zijn omgeslagen boot te pauzeren: het was buitengewoon lastig maar toch te doen. Die ene enkeling toonde met trots het wier dat aan zijn windvaantje bungelde......

En wat gebeurt er vervolgens: je gaat het nog leuk vinden ook. Niemand kon optimaal trimmen en controleren, patronen waren er nauwelijks, de vlagen uit alle hoeken overvielen je. Maar al improviserend en sub-optimaal varend was het eigenlijk volop genieten. Het lukte allemaal net, het bleef droog en de vijf wedstrijden werden er zelfs wel aantrekkelijk door. 

De NED 8 bleek onder deze omstandigheden niet te stuiten en besloot ’zonder verlies punten’. We vroegen de stuurman nog even naar zijn technische tips voor het dealen met die grillige Aeolus. Hij vertelde dat het voor hem werkte om de trim (voorstag, overloop, zeildiepte) om 3-4 bft af te stemmen en te dealen met die enorme draaiende vlagen door alert sturen en schootgebruik. ”Twee derde van de tijd woei het 3-4 en dan loop je optimaal en in die korte vlagen is het toch ’behelpen’, daar moet je de standaard trim niet te veel onder laten lijden. Maar wel erg actief insturen of vallen; heel snel maar rustig anticiperend varen brengt gelijkmatigheid en overzicht aan boord.”

Ook het hangen was eigenlijk sub-optimaal. Ging je er optimaal voor dan viel de vlaag snel weer terug en sleept je kont weer door het water. Dus, beter stevig hangen maar snel kunnen reageren dan maximaal hangen. Al met al zag het er niet altijd perfect uit maar die 80/20 benadering in snel veranderende omstandigheden werkte en geeft het gevoel van controle. Enfin: de eigenaar van de NED 8 kan na de eerste twee wedstrijdweekenden niet anders dan tevreden zijn met zijn nieuwe boot waar zeker goede snelheid in zit. 

En dat wulpse wind gedraai van Aeolus? Op de Baldeneysee lijken patronen afwezig. Maar wanneer je door had tussen welke hoeken de wind kon zitten kon je natuurlijk altijd de volgende draaiing aanvoelen. Niet altijd de timing wel de richting. En met dat grote plaatje in je achterhoofd was er een redelijk optimale koerslijn te zetten. Brand dan ook nooit een hoek in wanneer je weet dat de volgende draaiing voor jou alleen maar fataal zal worden.

Luuk Kuijper in zijn eerste serieuze toets dit jaar zeilde zijn Aquaholic stabiel en sterk naar een tweede plek voor een snelle Joerg Legien. Joerg voer in zijn nieuwe boot. Zijn oude 1193 stond vorige week op de NL website en die werd in 7 dagen 450 keer bekeken!! Onze vraag en aanbod pagina’s zijn ware clickbites!

Vierde werd Jan ten Hoeve in zijn gloednieuwe net gemeten Nautic Plast (zie foto en onderaan op pagina AUT website (https://www.o-jolle.at/aktuelles/)). Deze botenbouwer, nieuw actief in de Olympiajol bracht een strak gebouwd en effectief ingericht schip op het water. De gang zat er al goed in hoewel de Duitse Jan aangaf dat er nog veel meer uitgehaald kon worden. We zijn nieuwsgierig! Immers het is goed dat onze nieuwbouw markt in ontwikkeling blijft. Later op deze site nog wel eens wat meer aandacht voor deze nieuwe Duitse gebouwde boot.

Ton op de Weegh had de winterslaap nog niet helemaal afgeschut en werd zevende maar zijn nieuwe zeiltje stond er mooi op. Bademeister Rob Wapenaar en Arno Start respectievelijk 10 en 12 in dit kleine maar sterke veld waar iedereen genoot met volle teugen. De wierpook was niet nodig: de Baldeneysee was schoon!

Al met al was het dus weer een waar genoegen. Opnieuw bleken de Corona maatregelen (de monddoekjes, de looppaden, éénpersoonstoilet ruimten, geen palaver etc etc) geen vervelend effect op de wedstrijden te hebben. Een voorbeeld voor de nieuwe werkelijkheid in Nederland ook na 1 september. Hopelijk wordt er snel meer gevaren want het kan én veilig! Nog even dank voor de goede zorgen van Ron van der Meer, de voormalige Olympiajol zeiler, die perfect functioneerde als liaison officer tussen de ETUF en de grote groep Olympiajollers! 

Maar zeker, en daarvoor nu even reclame, begin november: dan is de vijftigste Eiscup op de Baldeneysee. En daar willen we 25 Nederlanders aan de start krijgen! Dus: plan maar in. Dat wordt een gezellig najaarsweekendje! 

Hierbij LINK (https://etuf.de/segeln/news/kruppregatta-2020) naar wat foto’s. Klik vooral even op die drone foto’s want het ziet er leuk uit. En er was dus ook een drone in de lucht. En  kijk later dan nog eens weer naar dit artikeltje: zodra er wat te updaten valt komt dat hier te staan...

img_9017-20b48ee2-_1_ img_9017-20b48ee2-_1_
2B1CD1A0-F122-42A6-A20E-C44BFE844B92 2B1CD1A0-F122-42A6-A20E-C44BFE844B92
6b7e86e3-5682-408d-ab4c-ed7f7e07a4b8 6b7e86e3-5682-408d-ab4c-ed7f7e07a4b8
94ae63c4-101d-4fe7-8c79-1fac62585b7f 94ae63c4-101d-4fe7-8c79-1fac62585b7f
IMG_3455 IMG_3455
Nautic Plast 1 Nautic Plast 1
o_jolle__overall_results__70-1 o_jolle__overall_results__70-1
img_9107-b842d009 img_9107-b842d009