Van ondiep naar diep, van laag naar hoog en van achter naar voren.....

Verbouwing van de NED-10

Afgelopen maanden is  de NED-10 stevig onder het mes geweest in Bad Zwischenahn. De dubbele bodem in de kuip werd met 9 cm verlaagd en ten langen leste werd de overloop verhoogd en naar voren gezet.

Dat overloopverhaal  begon voor mij najaar 2021 toen ik op de site van Bergner foto’s tegenkwam van een O-jol die voor een Oostenrijker werd gebouwd. Daarin was een verhoogde en naar voren geplaatste overloop te zien. Dat triggerde mij behoorlijk, want in de huidige opzet voor de overloop kan je niet heel makkelijk met de overloop als drukregelaar varen, iets wat ik met name in de Valk als het ging waaien bij voorkeur deed. Daar kwam dan nog bij dat je de overloop niet maximaal naar buiten kon vieren omdat de hangbanden dan in de weg zaten. Het leek mij voor mijn boot een prima aanpassing, maar ik kreeg dat die winter nog niet georganiseerd.

Tijdens het EK van 2022 voer die  nieuwe Oostenrijkse boot ook rond en wij hebben daar met een aantal mensen zeer geïnteresseerd naar gekeken. Het zag er zeer bruikbaar uit.

Jan ten Hoeve heeft er nog een rondje meegevaren en kwam enthousiast terug. Hij besloot dit in zijn nieuw te bouwen boot ook mee te nemen. Ik was er nu van overtuigd dat dit ook in mijn bootje moest komen.

Jan kwam voorjaar 2023 met zijn nieuwe boot met aangepaste overloop op het water en voer daar van meet af aan een aantal strakke potten mee. Ik zat ondertussen ook te popelen, maar door logistieke-  en vervolgens capaciteitsproblemen kwam het bij mij niet van de grond.

Ondertussen had ik op het Duits kampioenschap de boot van Michael Kluin eens bekeken. Hij had recent in zijn boot de dubbele bodem maximaal verlaagd en dat zag er bijzonder aantrekkelijk uit.

Wij raakten in gesprek en er werden al halve afspraken gemaakt. In augustus besloot ik de knoop door te hakken en sprak met hem af dat hij de dubbele bodem en de overloop van mijn boot zou aanpakken. Dat zou dan meteen na het ONK gebeuren, dan had hij tijd. Bootsbaumeister Mike Kluin  (https://www.bootsbauservice.com/) is natuurlijk een -net over de grens- vakman en daar naast ook nog een Olympiajol specialist geworden. 

Uiteindelijk werd het nog weer ruim een maand later door de tweede versie van het ONK die ik toch ook wel graag wilde meevaren. Tweede helft oktober startte het project en begin januari werd de finish gehaald.

Je kunt op de foto’s zien dat de dubbele bodem een eind is gezakt. Kijk  naar wat er uiteindelijk van de spanthoogtes overbleef en naar de zichtbare  plek op de zwaardkast waar de dubbele bodem vroeger zat.

Tegelijk met de reconstructie van de dubbele bodem werd ook het luik in het achterschot dicht gemaakt en opnieuw gefineerd. Het schot aan de voorkant van de dubbele bodem werd ook van een nieuwe fineerlaag voorzien.

De overloop werd in het midden met twee pootjes, met daarin een draadeind, bevestigd op de zwaardkast. Die draadeinden zijn onder het potdeksel doorgebout op een hoekprofiel.

Onderdeks is een plankiertje gemaakt met een dikke verbinding naar de kuiprand. Hierop zit het buisprofiel wat onder de rail is vastgemaakt, bevestigd. Al met al een behoorlijke stevige constructie.

Doordat de overloop een eindje naar voren gaat, komt er achterop het potdeksel ruimte vrij om de swivel voor het grondblok van de schoot er op te zetten. In een overstagmanoeuvre   loop je dus nu niet meer om de schoot heen, Ook kan je met licht weer een stuk makkelijker op de bodem zitten omdat swivel, schoot en overloop niet meer in de weg zitten.

Ik heb voor de bediening van de overloop gekozen voor een overloopwagen met klemmen. Zo heb ik in de FD en de Valk ook altijd gevaren. Het alternatief is klemmen op de dekrand zoals Jan dat nu heeft.

Het nadeel daarvan is dat je met middenweer de neiging hebt boven op die klemmen te gaan zitten en als je met lichtweer in de boot zit er haast niet meer bij kunt. Maar de keuze hiertussen is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

In de nieuwe setup kan je al hangend met de bedieningslijn van de overloop in de hand varen en daarmee de druk op elk moment reguleren. Dat is met name interessant omdat je in de O-jol  eigenlijk niet de schoot kan gebruiken om te druk kwijt te raken. Immers bijna iedereen vaart aan de wind met een losse neerhouder om in een overstag nog onder de giek door te komen. Dat betekent dat als je de schoot viert het zeil er als een ballon komt op te staan.

Dit is vergelijkbaar met de situatie op een Valk: ook daar kan je de grootschoot niet echt gebruiken om bij meer wind druk te lozen. De relatief slappe rondhouten maken een serieuze spanning op de neerhouder die nodig is om met de schoot te werken, onmogelijk. Bijna iedereen vaart daar met wind ook met de grootschoot in de klem en de overloopkabel in de hand. (Komt ook nog bij dat je via de spanning op de grootschoot mede zorgt voor de spanning op het voorlijk van de genua)

Om dat drukverhaal goed te kunnen uitvoeren is het ook noodzakelijk dat de overloopkar maximaal gevierd kan worden. Dat kan dus nu in de nieuwe situatie ook.

Al met al is het nodige vertimmerd aan de  NED-10, dat betekende ook dat er opnieuw gewogen en geslingerd moest worden. Want hermeting = noodzaak! (https://www.olympiajol.nl/nw-31474-7-3849884/nieuws/hermeting_bij_aanpassingen_aan_je_boot.html) Dat is ook prompt in Groningen onder aanvoering van Thees en Toon tot een goed einde gebracht. 

 

Fred Schaaf

Verbouwing-1 Verbouwing-1
Verbouwing-2 Verbouwing-2
Verbouwing-3 Verbouwing-3
Verbouwing-4 Verbouwing-4
Verbouwing-5 Verbouwing-5
Verbouwing-6 Verbouwing-6
Verbouwing-8 Verbouwing-8
Verbouwing-7 Verbouwing-7