Bericht van het bestuur

Inzake klassevoorschriftingen, metingen en meer

Bij de laatste jaarvergadering van de IOU in Sneek is er door het bestuur aangegeven dat we beter op de (klasse) voorschriften gaan letten. Het bestuur wil af van gedoe tijdens metingen op ONK’s waar booteigenaren in “discussie” gaan met de klassemeters als deze laatste vaststellen dat er iets niet in de haak is met hun boot. Is een lijntje te kort of de dun, dan is de wereld vaak te klein en de klassemeter krijgt dan de wind van voren als hij de boot afkeurt. “Dit moeten we niet meer willen”, is het standpunt van het bestuur. Je voldoet of je voldoet niet aan de reglementen.

Als je niet voldoet had je dat zelf ook vooraf kunnen vast- en herstellen. In veel gevallen wéten de desbetreffende zeilers het vaak ook wel maar hebben ze er tevoren niet meer aan gedacht het in orde te maken.

Niemand kon toen echter bedenken welke weg we het afgelopen half jaar met betrekking tot de (klasse) regels we af zouden gaan leggen.

Laten we beginnen met dag 4 van de IDM in Berlijn. Mark Tichelaar krijgt de mededeling dat zijn giekophouder niet reglementair is en dat hij deze voor de laatste zeildag dient te verwijderen op straffe van een DSQ voor het hele evenement. Die laatste zeildag zal er echter niet komen omdat op de vrijdag niet gezeild wordt en er voor Mark dus ook geen DSQ komt. Mark blijft hiermee lange tijd in het ongewisse over de status van zijn giekophouder.

Inmiddels is er wel van alles gezegd en geschreven tussen IOU D en IOU NL over deze kwestie. Naar aanleiding van deze overleggen rezen bij het bestuur van IOU NL sterke vermoedens dat de klasse voorschriften (KV) niet zo gesloten zijn als we vooraf altijd gedacht hadden. (Gesloten klassenvoorschriften, hetgeen betekent dat alles wat niet uitdrukkelijk is toegestaan in deze klassenvoorschriften, is verboden)

Als je de KV goed doorleest zie je dat deze inmiddels gedateerd zijn ondanks de laatste aanpassingen uit 2018. Op diverse vlakken voldoen ze niet aan de regels van World Sailing (voorheen ISAF) om als gesloten KV te worden gekenmerkt. Zo is nergens eenduidig aangegeven dát ze gesloten zijn, iets wat je bij andere klassenvoorschriften wel ziet die gesloten zijn.

Dat heeft ons als bestuur van IOU NL er toe gebracht om voor Mark een lans te breken bij het bestuur van IOU Duitsland. Er zijn diverse overleggen geweest waarin wij hebben uitgelegd waarin de KV niet helder zijn, vragen oproepen en soms zelfs tegenstrijdig met toepassing in de praktijk. Het zou in onze ogen niet eerlijk zijn om Mark te diskwalificeren terwijl er veel meer boten zijn die volgens de letterlijke uitleg van de klassenvoorschriften niet voldoen en waar niks aan gedaan wordt. Helaas vonden we in Duitsland geen gehoor voor ons voorstel om ‘nu nog even niks aan de vermeende overtredingen te doen en komende winter de KV onder de loep te nemen’.

In de tussentijd kwam er nog een ander aandachtspunt bovendrijven. Zo bleek dat er zeilen waren waarbij het onderlijk niet de gehele groef van de giek vult. Als je de KV er op naslaat zou je kunnen lezen dat ‘het onderlijk in zijn geheel in de groef moet zitten’, maar dat is niet wat er staat. Vertaald staat er dat ‘het onderlijk zich over de gehele (minimaal vereiste) lengte van de groef op de giek moet bevinden’. Daar waar dus een groef is, dient er zich onderlijk te bevinden. Als gevolg van deze discussie werd ook vastgesteld dat er meer onduidelijkheden zitten met betrekking tot het onderlijk en de positie daarvan op de giek.

Al met al hebben we kunnen vaststellen dat het hoog tijd wordt dat er eens goed naar de KV zou moeten worden gekeken.

Terug naar de giekophouder. Mark en het bestuur van IOU Nederland hebben de hele regelgeving van de Olympiajol Klassenvoorschriften, maar ook die van World Sailing, uitgebreid bestudeerd en we kwamen beide tot dezelfde conclusie. De KV van de Olympiajol zijn op zijn zachtst gezegd niet helder en zeker niet gesloten. Met die wetenschap is Mark vervolgens naar de Travemünde afgereisd om daar deel te nemen aan de EURO. Inmiddels hadden wij van IOU Duitsland ook een schrijven ontvangen waarin stond dat Mark een zekere DSQ tegemoet zou gaan omdat naar de mening van IOU Duitsland de giekophouder niet past in de gesloten KV van de Olympiajol.

Aldus geschiedde; Mark kreeg op de vooravond van de EURO andermaal het dringende verzoek de giekophouder te verwijderen op straffe van een zekere DSQ op dag 1. En zo geschiedde. In het oordeel van de jury van de Travemünder Woche werden onze vermoedens, dat de KV van de Olympiajol niet eenduidig zijn en een opfrisbeurt nodig hebben, bevestigd. Dat maakt nu helaas voor Mark niets meer uit; hij mag en (daarom) wil niet zeilen voordat de giekophouder formeel toegestaan is.

Voor zowel IOU NL alsook IOU D is het voorgaande voldoende aanleiding om de KV aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Wij willen gebruik maken van de kennis bij het Watersportverbond op het gebied van KV en een voorstel doen voor de KV in ERS-format (Equipment rules of sailing). ’IOU D wil eveneens kijken naar het aanpassen van de KV naar ERS-format’.  Dit zal echter niet van vandaag op morgen klaar zijn. De geschiedenis heeft ons geleerd dat dit, mede door de structuur van IOU D, langdurige processen kunnen zijn.

Wij zullen u op de hoogte houden.

 

Bestuur IOU Nederland

 

 

 

Toelichting op de voorschriften mbt de zeilen:

Artikel 13 van de KV gaat over het zeil en het voeren van het zeil op mast en giek.

In artikel 13.2 staat dat het voorlijk en het onderlijk zich over de volle lengte van de groef van de mast en giek dienen te bevinden. Dat houdt dus in dat de gehele (minimaal vereiste) lengte van de groef gevuld dient te zijn met onderlijk. Als je het zeil dus in de groef van de giek hebt zitten en de schoothoek zit tegen de zwarte balk aan het einde van de giek dan dient het onderlijk dus de minimaal vereiste lengte van 3200 mm te hebben waarmee dan dus de gehele minimaal vereiste lengte van de groef gevuld is.

Met betrekking tot deze schoothoek is het zo dat deze niet voorbij de zwarte band getrokken kàn worden. artikel 11.3b schrijft dat er een stopper moet zitten die voorkomt dat het achterlijk voorbij de voorzijde van de zwarte band getrokken kan worden.

Bij zeilen die voorzien zijn van een geleider kàn het dus zijn dat als de stopper bij de zwarte band zit je het achterlijk toch voorbij de voorzijde van de zwarte band kunt trekken.

Als dit inderdaad zo is dan dient de stopper zodanig verplaatst te worden dat dit niet langer mogelijk is.

Samenvattend; u dient zich er van te vergewissen dat uw zeil maar ook uw giek aan deze eisen voldoet. Hierop kan bij het komende ONK ook gecontroleerd worden.

voor vragen hierover kunt u zich altijd wenden tot het bestuur.

 

Tenslotte willen wij u ook nog even wijzen op eerdere berichten over metingen op het komende ONK. Houdt u er svp rekening mee dat hier streng op de regels gekeken zal gaan worden. Het zou mooi zijn als alles in goede harmonie verloopt.

hamer hamer
Schermafbeelding 2023-08-12 143825 Schermafbeelding 2023-08-12 143825